ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Designern ritade Carl Philips eldskärm

Prins Carl Philip ritade inte eldskärmen "Slottet brinner".

Prins Carl Philip ritade inte eldskärmen "Slottet brinner".

1/1

Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Designern ritade Carl Philips eldskärm

Prins Carl Philip formgav inte eldskärmen från Svenskt tenn – trots att det var så det framstod.

Här är i stället den riktiga formgivaren bakom "Slottet brinner", avslöjar Resumé.

För tidningen berättar nu designern Eric Ericson att det var Michael Storåkers, prinsens mentor, som höll i projektet - utan att Ericson kände till upplägget.

– Jag är mest arg på mig själv för det här. Jag tror att många känner sig lurade, säger han till Resumé.

Eldskärmen såldes på den exklusiva inredningsbutiken Svenskt tenn i Stockholm som om den vore designad av prins Carl Philip.

Men prinsen hade inget med formgivningen att göra, enligt designtidskriften Form.

Det var i stället formgivaren och författaren Eric Ericson som arbetade fram eldskärmen "Slottet brinner", avslöjar Resumé.

– Det är jag som har ritat eldskärmen, säger formgivaren och författaren Eric Ericson till Svenska Dagbladet.

Såväl Eric Ericson själv som Thommy Bindefeld, marknadschef på Svensk tenn, bekräftar uppgiften.

"Känns åt helvete fel"

Eric Ericson kontaktades av Carl Philips mentor, Michael Storåkers, i tron att han skulle vara handledare åt prinsen.

Han berättar för Resumé att han handlett många designstudenter, och inte såg det som något konstigt att han fick frågan.

– Men sedan visade det sig att jag skulle göra hans grejer. Med facit i hand – allt känns åt helvete fel, säger Eric Ericson till Svenska Dagbladet.

Ericson säger till Resumé att det var Michael Storåkers som höll i projektet, och att han själv inte kände till att han skulle stå för designen och prinsen skulle marknadsföra produkten.

– Micke Storåkers har hållit i hela projektet och sett till att det har hänt. Jag vet inte om upplägget var så från början eller om det utvecklades så. Jag är mest arg på mig själv för det här. Jag tror att många känner sig lurade, säger Ericson till Resumé.

Han fortsätter:

– Jag tror hovet hatar mig. De tycker att det här är jävligt jobbigt. Men jag vill bara vara ärlig och berätta som det var. Men jag vill inte hamna i konflikt med Micke Storåkers.

Eric Ericson säger att han inte har med varumärket och bolaget att göra. Men han tror att han fick för lite betalt för sin insats.

– Jag funderade faktiskt på det nyss. Jag har bokföringen uppe på vinden. Jag får väl gå upp och kolla men jag minns att det var alldeles för lite, säger Ericson till Resumé.

För tidningen berättar han varför handledarskapet åt prinsen tog slut efter en kort tid.

– Carl Philip var inte dedikerad uppgiften. Man måste slita som fan för att lyckas. Han har inte de kraven på sig, säger Eric Ericson till Resumé.

"Inte drivet som krävs"

Eric Ericson kallar också samarbetet för oseriöst, men "vill inte svartmåla" prinsen.

– Jag tycker snarast synd om Carl Philip, säger Eric Ericson till Svenska Dagbladet och beskriver prinsen som "världens snällaste":

– Men han har kanske inte drivet som krävs. Han behöver heller inte sitta uppe till fem på morgonen, slava för att betala hyran.

"Mer aktiv"

Efter uppgifterna om att Carl Philip inte designat eldskärmen har Svenskt tenn tagit bort uppgiften att den är formgiven av prinsen. I stället står det att den är formgiven av prinsens designbolag.

– Han (Eric Ericson) har klivit fram efter fyra år, han har tidigare velat vara anonym. Prinsen respekterade det beslutet men hade önskemålet om att de båda skulle anges som formgivare. Men Eric ville inte det. Nu har han klivit fram och det är upp till honom. Även det ställningstagandet respekteras. Hur han känner kan inte jag svara på, utan det är han som får göra det, säger bolagets ordförande Axel Calissendorff och berättar att det är vanligt att man bara anger en eller två designer trots att det är fler som ligger bakom.

Prinsen har tidigare designat bestick - är det samma sak även där att det är fler formgivare?

– Där har prinsen varit väsentligt mer aktiv, men även där har han haft hjälp av Eric Ericson.

Inte bara för PR

Svenskt Tenn menar att man inte tog in produkten för bra PR.

– Så resonerade vi inte. Huvudsyftet var att få in den här produkten i vårt sortiment eftersom vi såg ett behov av den, säger Thommy Bindefeld, marknadschef.

Eric Ericson påpekar för Resumé att han inte formgett något annat åt prinsen, utan handlett honom gällande besticken.

– Men jag har absolut inte ritat dem åt honom, säger han till Resumé.

Relaterat