Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa leva i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Köper du ny mobiltelefon, tv eller någon annan pryl blir du vanligtvis erbjuden att teckna en försäkring. Men se upp – du kan redan ha försäkringsskyddet du är ute efter.
Köper du ny mobiltelefon, tv eller någon annan pryl blir du vanligtvis erbjuden att teckna en försäkring. Men se upp – du kan redan ha försäkringsskyddet du är ute efter.
Köper du ny mobiltelefon, tv eller någon annan pryl blir du vanligtvis erbjuden att teckna en försäkring. Men se upp – du kan redan ha försäkringsskyddet du är ute efter.
Ofta kan du ha ett allrisktillägg på din hemförsäkring, vilket täcker många skador på dina prylar. Den blir i längden billigare än att ha en enskild försäkring på samma pryl. Kolla detta innan du tackar ja till extraförsäkringen.
Ofta kan du ha ett allrisktillägg på din hemförsäkring, vilket täcker många skador på dina prylar. Den blir i längden billigare än att ha en enskild försäkring på samma pryl. Kolla detta innan du tackar ja till extraförsäkringen.
Ofta kan du ha ett allrisktillägg på din hemförsäkring, vilket täcker många skador på dina prylar. Den blir i längden billigare än att ha en enskild försäkring på samma pryl. Kolla detta innan du tackar ja till extraförsäkringen.
"När du vet vad du kan få ut av hemförsäkringen kan du väga produktförsäkringens extra kostnad mot det", säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
"När du vet vad du kan få ut av hemförsäkringen kan du väga produktförsäkringens extra kostnad mot det", säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
"När du vet vad du kan få ut av hemförsäkringen kan du väga produktförsäkringens extra kostnad mot det", säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
1 AV 3
Köper du ny mobiltelefon, tv eller någon annan pryl blir du vanligtvis erbjuden att teckna en försäkring. Men se upp – du kan redan ha försäkringsskyddet du är ute efter.
Foto: Shutterstock
2 AV 3
Ofta kan du ha ett allrisktillägg på din hemförsäkring, vilket täcker många skador på dina prylar. Den blir i längden billigare än att ha en enskild försäkring på samma pryl. Kolla detta innan du tackar ja till extraförsäkringen.
Foto: Shutterstock
3 AV 3
"När du vet vad du kan få ut av hemförsäkringen kan du väga produktförsäkringens extra kostnad mot det", säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Därför kan du skippa den extra försäkringen

Vid shopping av exempelvis mobil eller tv blir du ofta erbjuden en extra försäkring.

Men se upp, produktförsäkring låter oftast bättre än det är.

Det kan till och med vara så att du redan har ett bättre skydd.

Alla har vi varit med om att få frågan om vi vill teckna en extra försäkring när vi handlar, oftast i samband med elektroniska prylar. Och såväl säljare som broschyrer lyfter så klart fram alla fördelar med en sådan, och jämför med hemförsäkringen som, enligt dem, inte täcker allt.

 

LÄS OCKSÅ: Så undviker du brand i din mobilladdare

Hem- och bilförsäkring enda nödvändiga

Och visst kan det vara så. Men inte alltid, och det finns flera sidor att se på saken. Samt att de extra produktförsäkringarna kostar en hel del pengar. Är det värt det? Vi ringde upp Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå för att höra hur det egentligen ligger till i denna snåriga djungel:

– Det enda som är nödvändigt, om vi ska använda det ordet, i försäkringsväg, är en bilförsäkring och hemförsäkring, säger han.

Vad det handlar om, enligt Peter, är att man måste försöka uppskatta om man får det försäkringsskydd som man betalar för. De extra produktförsäkringarna kan i flera fall kosta så mycket som 20-30 procent av produktens värde.

– Jämför om din hemförsäkring skulle kosta 30 procent av villans värde, det skulle ju bli enorma pengar, säger Peter Stark. Vad det handlar om är att försäkringsbolagen räknar in i priset att det blir skador under det första året.

 

LÄS OCKSÅ: Dags att köpa ny tv? Tänk på det här!

Garantin kan skydda mot samma sak

Peter tar en ny Iphone som exempel, kostar den 6 000 vid inköp kan man få betala 2 000 för en extra försäkring, och det för en skada som kanske inte ens inträffar under det första året.

– Skulle något trots allt hända får du oftast ändå inte en ny telefon, utan det blir reparation, och då kan du lika gärna bekosta den själv. Går den inte att laga får man en så kallad likvärdig vara, och det innebär att har du en Iphone 5 kommer du inte få en sexa, oavsett hur lång tid det gått, utan just den modell du hade. Eller annat likvärdigt märke utifall den inte finns kvar längre.

Argumentet att produktförsäkringen ska skydda mot fabrikations- och funktionsfel håller inte eftersom man som kund alltid har en ettårsgaranti oavsett, och det skyddar mot samma sak. Ett annat argument är att produktförsäkringen skyddar mot otursskador som om man till exempel tappar telefonen i golvet.

 

LÄS OCKSÅ: 9 viktiga tips för att barnsäkra ditt hem

Allrisk på hemförsäkringen är bättre

– Men då kan man, om man inte redan har det, teckna ett allrisktillägg på hemförsäkringen, säger Peter Stark. Det täcker alla oförutsedda händelser, kostar bara några hundralappar om året, och gäller dessutom alla dina prylar – inte bara en. Många av kreditkorten har också en egen allriskförsäkring om man handlat på kortet.

Fördelen med en produktförsäkring är att de har liten eller noll självrisk samt ”snällare” åldersavdrag. Nackdelen är att den endast gäller på den produkten och därför blir ganska kostsam. I synnerhet om du ska teckna flera saker och sedan vill förlänga försäkringarna.

– Dock har flera försäkringsbolag utökat sitt elektronikskydd där man inte gör åldersavdrag längre, säger Peter Stark. Det kan vara värt att kolla upp och betala lite mer för eller byta bolag. När du vet vad du kan få ut av hemförsäkringen kan du väga produktförsäkringens extra kostnad mot det.

 

LÄS OCKSÅ: Kolla – är du och ditt hem rätt försäkrade?

 

Så funkar olika försäkringar

Garanti

Garantin ligger oftast på ett år och betyder att säljaren ansvarar för att varan man köpt ska fungera och behålla kvaliteten under den tiden. Annars har du rätt att få den lagad, få en ny vara, lämna tillbaka varan, få avdrag på priset eller bli ersatt på annat sätt.

Reklamationsrätt

Enligt konsumentköplagen har man alltid tre år på sig att reklamera en vara om den varit felaktig från början. Har det gått mer än sex månader är det köparen som måste bevisa att felet fanns där från början. Och det blir så klart svårare ju längre tiden fortskrider.

Allrisk

På alla hemförsäkringar kan man lägga till ett allrisktillägg. I en del ingår det från början. Då är man försäkrad mot oförutsedda händelser som att spilla vätska på datorn eller att teven ramlar ned från väggen. Den ger även skydd mot stölder utanför hemmet. Här ligger dock självrisken alltid på 1 500 kronor.

Tilläggsförsäkring elektronik

I en del hemförsäkringar ingår utökat skydd för hemelektronik. Hos andra kan man lägga till. Tanken är att det ska fungera som alternativ till produktförsäkringarna och ge mindre åldersavdrag och sänkt självrisk.

Bankkortens extraförsäkringar

Köper man sina elektronikvaror och vitvaror med bankkortet finns det några som ger förlängd garantitid, vanligast ett extra år. En del av dem ger även extra allriskförsäkring. Hur länge det gäller samt för vilka varor varierar. Kolla med ditt kortföretag och byt eventuellt till något bättre.

 

Källa: Hallåkonsument.se Testfakta.se