Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 jun 2017 12:15

9 saker som förstör din sömn – så fixar du det

Sover du så dåligt att du måste ha både ögonskydd, öronproppar och två väckarklockor? Lugnt! Det går att lösa.

Sover du så dåligt att du måste ha både ögonskydd, öronproppar och två väckarklockor? Lugnt! Det går att lösa.

1/3

Foto: Fotolia

Dålig sömn kan påverka välmående, arbete och relationer.

Dålig sömn kan påverka välmående, arbete och relationer.

2/3

Foto: Fotolia

Så här pigg, glad och utvilad kan vi alla vakna. Följ experternas råd!

Så här pigg, glad och utvilad kan vi alla vakna. Följ experternas råd!

3/3

Foto: Fotolia

Massor av människor lider av konstanta sömnproblem.

Men det går att göra något åt, om man vet orsakerna.

Här är experternas enkla lösningar!

De allra flesta vet att man inte ska dricka koffein innan man lägger sig eller använda sig av sina elektroniska prylar på grund av blåljus. Men även om du följer det finns det andra saker i ditt sovrum som fortfarande kan störa din sömn.

Läkarens och designerns bästa sömntips

Har du svårt att sova och vill ha förändring ska du definitivt läsa detta. Tips från läkare och inredningsdesigners om de vanligaste orsakerna till dålig sömn, som faktiskt har med inredningen att göra. Allt handlar om att skapa en miljö som erbjuder lugn och ostörd sömn i minst sju timmar. Ta efter experternas råd och få en hel natts sömn!

1. Stök och oreda

Foto: Fotolia

Har du den fula ovanan att samla brev och tidningar i hög på köksbordet eller lägga din kläder i högar på stolar bör du ändå försöka hålla sovrummet fritt från stök. 

”Fysisk röra och stök orsakar mental röra vilket aktiverar hjärnan och påverkar sömnen negativt, säger doktor Emerson Wickwire, professor i psykiatri och medicin vid Medicinska universitetet i Maryland, där han har hand om insomnia-programmet.

LÄS OCKSÅ: 15 prylar du måste sluta inreda med – genast 

2. Starka färger och mönster

Foto: Fotolia

Även om du håller ditt sovrum rent och ordnat kan dina väggfärger förstöra sömnen. Dr Wickwire säger att djärva väggfärger, som stark rosa, och röriga tapeter, ska undvikas till förmån för jordfärger och andra lugna nyanser. Precis som oreda aktiverar nämligen starka färger och mycket mönster ditt sinne, och uppmuntrar till aktivitet, i stället för vila. 

Designer Cynthia Spence håller med, hon rekommenderar enfärgade tapeter i stället för mönster och starka färger. Det får dessutom rummet och inredningen att framhävas mer. 

3. Tekniska prylar och blåljus

Foto: Fotolia

Vid det här laget är de allra flesta medvetna om att det blå ljuset från mobiler, paddor, tv med mera stör sömnen. Minimera därför all elektronik innan läggdags och håll din mobil borta från sängen. Även om ljudet är avstängt kan ljuset från sms eller andra aviseringar på telefonen störa och väcka. Ljuset får din kropp att producera melatonin, ett hormon som stoppar upp sömnighet. ”En ny studie på Harvards medicinska skola kunde visa att digitalböcker försenade sömnen med en hel timme”, säger dr Wickwire.

Även lampor som lyser nedåt kan bli ansträngande för ögonen och försvåra sömnen. Om det är möjligt, ha lampor som lyser uppåt, eller ha en dimmer så att du kan softa ned ljuset.

LÄS OCKSÅ: Skippa tekniken vid läggdags och gör detta i stället 

4. Uttjänt/fel sorts madrass

Foto: Fotolia

Madrasser kan vara dyra och många mellan 20 och 30 år har därför samma madrass som de hade när de studerade, eller någon de har fått till skänks. Men även om den är ny kan en madrass av dålig kvalitet förstöra din sömn avsevärt. Märker man att man vaknar upp och känner sig öm och trött trots att man sovit en hel natt bör man fundera på att köpa en ny madrass. Rekommendationen är en naturlig skummadrass som formar sig efter kroppen för att lätta på tryckpunkter. Huvudkudden är lika viktig den. 

5. Ljud och ljus

Foto: Fotolia

Dina fönster och mattor kanske inte gör sitt jobb med att skydda från ljud och ljus. Om du blir väckt av solen på morgonen eller om ljus från gatan förhindrar dig att somna är det dags att fundera över att investera i mörkläggningsgardiner eller persienner. Ljudbufflar kan minska på ljudet liksom mattor på golvet.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre sexliv –  med hjälp av städning 

6. Obekväma lakan

Foto: Fotolia

Det kanske du inte trodde, men även lakanen kan störa din sömn. Till att börja med måste man ta reda på vilket material som känns bäst mot huden, bomull, satin eller fleece? När du vet det kommer du att sova så mycket bättre.

7. Allergener

Dammkvalster...

Foto: Fotolia

Är du allergisk vet du hur svårt det är att somna när man snorar och nyser. Ge dig själv en hjälpande hand genom att använda allergivänliga lakan och jobba dig sedan fram emot att ha ett allergifritt sovrum. "Just nu har jag en klient med allvarlig allergi mot dammkvalster, så madrassen måste vara organisk, sängkläderna måste vara ekologiska, och det kan inte finnas en matta i rummet”, säger designer Spence.

LÄS OCKSÅ: Så äcklig är din bäddmadrass - egentligen! 

8. Fel temperatur

Foto: Fotolia

Är ditt sovrum kanske för varmt? Oavsett du gillar varmt eller kallt har temperaturen stor betydelse för din sömn. Kroppen behöver svalna för att kunna somna, så investera gärna i en takfläkt eller luftkonditioneringssystem, extra viktigt om du bor i ett bullrigt område och inte kan ha fönster öppna. Undersökningar har visat att den optimala rumstemperaturen för sömn är mellan 15 och 20 grader. Justera i stället antal täcken/filtar om du tycker det är för kallt.

LÄS OCKSÅ: Oväntade tipsen som får ditt sovrum svalt i värmen – och som funkar!

9. Oljud inomhus

Foto: Fotolia

Är ditt sovrum i en del av hemmet där det är mycket oljud? Det finns olika sätt att ljudskydda sovrummet, eller åtminstone dämpa det avsevärt. Ligger sovrummet ovanpå ett garage och du hör stängandet och stängandet av garageporten kan du lägga kork under mattan för att absorbera ljudet. Ligger du nära diskmaskinen och du vill köra den över natten, investera i en diskmaskin som låter mindre, eller så diskar du helt enkelt bara på dagen. 

Källa: Huffington Post