70-tals-ryggan som räddade barnryggarna
Från trogen följeslagare i Mulleskogen till laptopväska.
Svenska succén Kånken har hängt med sedan 1978 och säljs i dag över hela världen!
Mot slutet av sjuttiotalet visade statistik att 80 procent av Sveriges befolkning någon gång drabbats av ryggont.
Axelremsväskor var trendiga och några skolryggsäckar fanns knappt. Barn och ungdomar började få ryggproblem av att släpa skolböcker och gymnastikkläder. Överläkare och fritidskonstulenter var oroade.
Kånken naturligt vattentät
Fjällrävens grundare Åke Nordin funderade över problemet och i augusti 1978 lanserade han Kånken i samarbete med Svenska scoutförbundet.
En enkel ryggsäck anpassad efter skolbarns behov, sydd i slitstarka Vinylon F. Materialet absorberar fukt och sväller när det regnar vilket gör Kånken naturligt vattentät.
Ryggsäcken har ett stort huvudfack, tre extrafack, ett uttagbart sittunderlag längs med ryggpartiet, två smala axelremmar, ett bärhandtag upptill samt en stor reflexlogga.
Finns i massa färger
Första året såldes 400 stycken Kånken - följande år 30 000. I dag tillverkas den klassiska ryggan i över 20 000 exemplar per år och säljs över hela världen. Modellen är densamma som för över trettio år sedan, men ett par uppdateringar har gjorts.
Kånken finns i en mängd färgställningar från solgult till knalligt grönt och pastellrosa. En modern väska med plats för en laptop har tagits fram, liksom ett par större ryggsäckar och en mindre som passar de minsta ryggarna.