3 av 10 struntar i att kolla upp hantverkare<br />

Att anlita hantverkare är ofta dyrt – och kan bli ännu dyrare om du inte kollar upp innan.

Foto: Daniel Sidenbladh

Att anlita hantverkare är ofta dyrt – och kan bli ännu dyrare om du inte kollar upp innan.

Att anlita hantverkare är ofta dyrt – och kan bli ännu dyrare om det blir knas och osämja med den som gör jobbet.

Ändå struntar tre av tio kunder i att kontrollera hantverkaren i förväg.

Andra har också läst

Ända sedan ärendena hos landets konsumentvägledningar började mätas 2005 har klagomål på hantverkare toppat. I fjol rörde ett av tio klagomål hantverkstjänster, dubbelt så vanligt som tvåan mobiltelefoni.

Men en undersökning av försäkringsbolaget If, med 1 884 personer som de tre senaste åren anlitat hantverkare, visar att tre av tio inte i förväg kontrollerat om företagaren har F-skattsedel, auktorisering, certifiering eller byggfelsförsäkring.

"Sak och person"

Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket, rekommenderar kontroll, men hon tror att många känner obehag av att fråga.

– Det finns en risk att man känner att man inleder samarbetet med att misstro någon, att det känns obekvämt. Men man bör som konsument skilja på sak och person. Om man väger det obehaget mot de eventuella kostnader som kan uppstå, eller omfattningen på problemen, är det värt det – och det ska en hantverkare också räkna med, säger hon till TT.

En förklaring till att kunden inte kontrollerar kan vara att de valt hantverkare efter rekommendation, säger Slotte.

– Då är det troligt att man känner att man inte behöver kolla upp, för hantverkaren har gjort bra jobb åt ens grannar.

Rak kommunikation

Klagomålen på hantverkare handlar ofta om prisfrågor, förseningar eller missnöje med resultatet. Det är viktigt med tydlig kommunikation om vad kund respektive hantverkare förväntar sig för resultat, säger Slotte.

Vid oriktigt utfört arbete kan det i värsta fall kan det blir ännu dyrare, eller att hemförsäkringen inte gäller vid skada.

Konsumentverket har, säger Slotte, släppt omfattande information på sin hemsida.

När hon hör att tre av tio inte kontrollerar säger hon:

– Det är tråkigt att fler inte har utnyttjat möjligheten att titta på det materialet.

Kontroller och klagomål

I en undersökning med 1 884 personer som de tre senaste åren har anlitat hantverkare uppger 29 procent att de inte i förväg gjorde någon som helst kontroll av hantverkaren.

55 procent uppgav att de kontrollerat F-skattsedel, och lika hög andel behörighet, auktorisering eller certifiering.

18 procent kontrollerade försäkring mot byggfel.

Av totalt 71 158 konsumentklagomål om tjänster i fjol rörde 7 126 – alltså 10 procent – hantverkstjänster.

Tvåa på listan var tjänster för mobiltelefoni med 3 700 klagomål, eller 5,2 procent.

Källa: Försäkringsbolaget If, Konsumentverket

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 127 000 andra - Inspireras av Leva&Bo! Se erbjudande