1 av 2: Du är nog inte den enda som upplever att du kämpar mot klockan. Dygnets timmar borde definitivt vara fler. Men du kan bli mer effektiv för att få mer tid till annat. Foto: Erwin Wodicka, Colourbox
2 av 2: En uppgift i taget. Schemalägg det du måste göra och låt det inte ta mer tid än det du från början har bestämt. Foto: Shutterstock

12 enkla knep för att bli effektiv och få mer tid över

Klockan är något många kämpar mot. Drömmer du också om att få mer tid över?

Tricket är att bli mer produktiv, skippa dåliga vanor och skapa fokus.

Här är 12 tips som kommer att ge dig massor av ny tid och skapa harmoni!

Vi lever alla i ett samhälle där man är konstant upptagen, saker ska göras hela tiden, och ”leveransen” aldrig tar slut. Såväl yrkesmässigt som privat. Det innebär också att vi alla måste slåss mot klockan.

Går det att lösa? Ja, genom att bli mer produktiv. För klockan går ju inte att stanna. Receptet handlar om att bli mer effektiv, skippa dåliga vanor, hitta fokus och frigöra tid. Då kan du också göra mer saker som du själv vill, med tiden som blir över.

Med våra tips kan det här bli året då du får mer tid över till roliga saker och blir mer harmonisk. Det gäller både hemma och på jobbet.

 

LÄS OCKSÅ: 5 enkla steg för att alltid ha ordning hemma

 

1. Planera och schemalägg

Att skapa scheman och planeringslistor för dagen är utmärkt, speciellt om du gör dem kvällen innan. Men det funkar även att använda sista halvtimmen på arbetsdagen till detta. Rangordna också efter viktighet. Då blir du lugn och kan vakna upp mindre stressad. Sedan går inte alltid hela dagen att kontrollera då oväntade saker kan dyka upp och du måste disponera om. Men du kommer känna en enorm tillfredsställelse varje gång du får bocka av en uppgift.

2. Rangordna korrekt

Precis som nämndes i punkt ett är rangordning oerhört viktigt. Det vanligaste är tyvärr att många väljer att förlägga de enklaste uppgifterna till början av dagen, för att få känslan av mer produktivitet. Faktum är att det är exakt det motsatta som ger mer effektivitet. Detta eftersom motivationen och orken minskar ju längre dagen fortskrider. Morgonen är med andra ord optimal för tyngre uppgifter, annars riskerar de att skjutas på till dagen efter. Att bli klar med något svårt och jobbigt tidigt skapar motivation och ger energi.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du ordning och reda hemma på en minut

3. Bannlys snooze-knappen

Foto: Petro Feketa, Colourbox

Visst är det härligt att trycka på snooze och få somna om igen när klockan ringer. Men du lurar bara dig själv! Att få sova några minuter extra ger inte någon vila till din kropp, och processen med hormonerna som frigörs, och ska göra dig pigg när du vaknar på morgonen, kommer att saktas ner. Detta gör att du blir mindre effektiv under resten av dagen. Lägg dig i stället tidigare på kvällen om du känner dig trött på morgonen.

4. Avsluta första uppgiften snabbt

Lyckas du få klart dagens första uppgift snabbt kommer motivationen att öka. Även om man ska välja de tyngre uppgifterna på förmiddagen (se punkt 2) kan det alltså ”få igång” dig bra om du startar upp med en enkel uppgift som kanske blir klar på tio minuter (om man har någon sådan). Då får du förnyad energi och det känns lättare att ta itu med de tyngre uppgifterna.

 

LÄS OCKSÅ: Fuskstäda och få skinande rent ändå

5. Dröj med uppkoppling

När klockan ringer på morgonen är det lätt att man direkt går in på telefonen för att kolla Facebook, Instagram och mailen. Allt det sätter i gång dina stresshormon och skapar kaos i hjärnan. Låt i stället både hjärna och kropp få vakna i lugn takt utan att bombarderas av intryck, det kommer att hjälpa dig att komma i gång och hitta fokus under dagen.

6. Arbeta i intervaller

Foto: Shutterstock

Ny forskning har visat att det är mycket effektivare att jobba i kortare tidsintervaller, 45-90 minuter är lagom. Bestäm innan, med hjälp av planeringsschemat, vad du vill ha gjort under varje tidsintervall. Pomodorotekniken är en annan variant där man jobbar intensivt i 25 minuter för att sedan ta fem minuters paus. Oavsett metod, använd gärna en timer, och tror du att du behöver längre/kortare tid för att bli klar med en uppgift, sätt då tiden på det, du kommer att märka att du bli mer fokuserad. Belöna dig efteråt med en fika eller gå en sväng runt kontoret, innan du går på nästa intervall. Det kommer att eliminera de hjärndöda ögonblick du har vid datorn varje dag.

 

LÄS OCKSÅ: Sluta städstressa! Här är platserna där det är okej att ha det stökigt

7. Rensa

Högar på skrivbordet skapar inte bara oreda utan också stress. Rensa upp och du kommer att känna en stor lättnad och även bli mer produktiv. Se åtminstone till att högarna är organiserade så att du vet var du har allt. Mappar med namn är bra. Den stunden det tar att rensa upp kommer du få igen av ett lugn, på grund av större kontroll, och ökad effektivitet.

8. Begränsa mejltittandet

Att ha koll på sin mejl är så klart jätteviktigt för de flesta jobb i dag. Det betyder dock inte att du måste öppna den stup i kvarten. Varje gång du går in i mejlkorgen tappar du koncentrationen från det du håller på med, och börjar i värsta fall med något helt annat. Schemalägg även detta. Som att du bara kollar där efter varje avslutat projekt/tidsintervall, och sätt då även en maxtid för hur lång tid det får ta varje gång. Timern funkar även här. Detsamma gäller både Facebook och Instagram.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du ordning i kylen

9. Multitasking

Multitasking är ett populärt ord och handlar om att göra flera saker på en och samma gång. Men en bra simultanförmåga är det endast 2 % av befolkningen som faktiskt har, enligt flera studier. Forskaren David Strayer säger att det till och med är så att de som tror sig vara duktiga på att multi-taska är de som är sämst. För dessa 98 % kan det vara både skadligt och minska förmågan till effektivitet. Att vara i ögonblicket och helt fokusera på en uppgift däremot tillåter oss att fly från motgångar, bevara vår inre energi och bli mer medvetet produktiv.

10. Undvik avbrott

Precis som att du inte ska gå in i mejlkorgen eller på Facebook hela tiden ska du också se till att inte bli störd av kolleger eller annat när du jobbar med en uppgift. Stäng av telefonen (om du inte väntar superviktigt samtal), sätt på hörlurar/stäng dörren och sätt upp en ”stör ej”-skylt. Varje gång du blir avbruten tar det längre tid att hitta tillbaka till koncentrationen. När du är klar med uppgiften/tidsintervallen kan du kolla av telefonen och gå till kollegerna.

 

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att rensa ut prylar och få en nystart

11. Släpp perfektionismen

Foto: Colourbox

Om du är den sortens person som lätt blir överperfektionistisk är sannolikheten större att du skjuter upp uppgiften för att det blir för övermäktigt och sen låser sig allt. Intala i stället dig själv att det du ska göra inte är så viktigt, och att det bara är ett ”utkast” som du kan ändra sedan, då kommer det bli bra. Kom ihåg, det bästa projektet är ett avslutat projekt, och sist men inte minst, är du chef - var inte rädd för att delegera!

12. Minimera möten

Behöver du verkligen gå på exakt alla möten? Det är en fråga många skulle behöva ställa sig själva i denna möteskultur vi lever i. Tacka inte ja till möten som inte har en tydig agenda och tidsram eller som inte kräver din närvaro. Varje gång du sitter på ett möte förstörs nämligen din produktivitet. Är du själv chef kanske du inte behöver kalla samtliga på möten varje gång, och när du gör det - sätt då en maxtid. Fråga dig själv om det kanske är något som i stället kan skötas per mejl eller kortare samtal med enskilda personer.

 

Källa: Privataffärer. se, Veckans affärer, Billogram.com, Redaktionen.se, Smartbizz.se

 

LÄS OCKSÅ: 9 tips för att alltid ha ett välstädat hem

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday Rea - 70% rabatt på Leva & Bo! Se erbjudande