Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ylva Nilsson

EU lär döma ut Tidöavtalet

Statsminister Ulf Kristersson deltog i ett EU-toppmöte i Bryssel i mitten av oktober.
Foto: ALEXI WITWICKI / KOMMERSANT PHOTO / POLARIS POLARIS IMAGES

Tidöavtalet håller inte för ett EU-test. Dags för en svekdebatt alltså, för detta måste författarna ha känt till.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Skulle EU stresstesta Tidöavtalet fick det skickas tillbaka med underkänt, framför allt på många punkter om migration och kriminalitet. Självklart kan man inte utvisa människor på grund av deras vandel eller placera någon i ett transitcenter i flera år.

EU har (med svensk hjälp) lagt respekt för medborgerliga och mänskliga rättigheter som en blöt filt över sina medlemsländer. 

Eller ett varmt täcke, om man vill.

Avsikten var att bromsa länder som Ungern och Polen eller Mussolini-älskande italienska premiärministrar men det gäller lika mycket svenska regeringar.

Energiavsnittet i Tidöavtalet lyckas sedan missa nästa blöta filt/värmande täcke: EUs klimatlag som vilar tungt över alla ekonomiska aktiviteter.

Först en viktig skillnad mellan EU och Sverige: Sverige har klimatmål, EU har BINDANDE klimatmål.

Alltså, ingen märker om Sverige struntar i de svenska målen men den som struntar i EU:s får räkna med miljardböter och att bli internationellt beryktad.

Ta reduktionsplikten som utlovats sänkt till EU:s lägsta nivå, 6 procent. Märkligt, de svenska politikerna har ju själva varit del av förhandlingarna som i somras landade i att EU nu höjer reduktionsplikten till minst 13 procent.

Men problemet är egentligen inte enstaka regler. Reduktionsplikten ingår i ett större klimatarbete där EU skruvat upp farten sedan sommaren 2020. Sverige är numera bundet av lag att sänka utsläppen med 55 procent före 2030.

Hela världen lägger om till fossilfritt men Tidöavtalet letar kryphål för Sverige.

Reduktionsplikt hit eller dit, det avgörande är att utsläppen ska ner rejält. Inom sju år.

Vi kan därför trixa med reduktionsplikt eller nationella skatter för att göra bilbränslet billigare men inte utan att först visa hur vi tänker kompensera för att utsläppen i Sverige då höjs.

EU väntar inte på att misstag begås, man är pro-aktiv. Senast i mars 2023 ska en ny svensk, detaljerad plan vara insänd.

Om Sverige ändå vill kosta på sig att höja transportutsläpp – ett Sverige som har låga utsläpp för uppvärmning och inte kan påverka industrin för det är 100 procent EU-reglerat – vet ni vad som då återstår för att sänka svenska utsläpp?

Skogen. Och jordbruket.

Sluta avverka, lägga mark i träda. Vill den nya regeringen göra det mot skogsindustrin? 

Nästa skott i foten blir idén att sänka koldioxidskatten på fossilbränsle för uppvärmning. Svenska fastigheter går i dag till 93 procent på fossilfritt och har nu fått en lysande exportchans när EU-krav tvingar övriga Europa att sänka sina utsläpp. 

Inte konstigt att fastighetsägarna vädjar om att slippa den skattereformen.

Ett skott i andra foten är regeringens hot att hoppa av Hansakabeln från skånska Hurva till norra Tyskland. För en kostnad på ynka 3,4 miljarder kronor kan den kabeln inom få år skicka billig vindkraft till de eltörstande skåningarna.

Hela världen lägger om till fossilfritt men Tidöavtalet letar kryphål för Sverige även när det är opraktiskt, olagligt eller skadar svenskt näringsliv.

Verkligheten kommer och spökar, var det någon som sa. Man skulle vilja vara en fluga på väggen när några av de inblandade upptäcker att andra inblandade kände till den verkligheten hela tiden.



Ylva Nilsson är fristående kolumnist på Expressens ledarsida. Läs fler av hennes texter här.