Ställd inför klimathotet förordar Kristdemokraternas nyvalda toppnamn Lars Adaktusson en politik som skulle medföra kraftigt ökade koldioxidutsläpp. Foto: OLLE SPORRONG EXP & MARTIN MEISSNER / AP
Ställd inför klimathotet förordar Kristdemokraternas nyvalda toppnamn Lars Adaktusson en politik som skulle medföra kraftigt ökade koldioxidutsläpp.  Foto: OLLE SPORRONG EXP & MARTIN MEISSNER / AP

Vill Lars Adaktusson locka klimatskeptiker till KD?

Publicerad

Lars Adaktusson går till storms mot Sveriges klimatmål och vill se kraftigt sänkt bensinskatt. Kristdemokraternas nya frälsare kan bli en dödgrävare för miljöpolitiken.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

När Ebba Bush Thor blev KD-ledare var förhoppningen att hon skulle "gå genom rutan". Nu hoppas partimedlemmarna i stället på en politiker som har tillbringat nästan hela yrkeslivet i tv-rutan.

Lars Adaktusson – tidigare SVT-profil, i dag Europaparlamentariker, valdes på lördagen till ny vice partiordförande av partiets riksting. Det har beskrivits som ett tecken på högervridningen av KD, men vad Adaktusson egentligen tycker i många brännande frågor är oklart. 

I miljö- och klimatpolitiken har han dock sjungit ut. Där går han på tvärs med såväl sitt parti som alliansen.

Grön skatteväxling

Kristdemokraternas miljöpolitik brukar inte rosas i miljöorganisationernas utvärderingar. Men i KD:s budgetförslag för 2018 finns goda intentioner.

Partiet slår tydligt fast att Sverige bör vara ett föregångsland i klimatpolitiken och att ekonomiska styrmedel ska användas för att minska miljöpåverkan. Den största utmaningen sägs vara att kraftigt minska utsläppen från transportsektorn.

KD vill se mer av grön skatteväxling med höjd skatt på miljöförstörande verksamhet och sänkt skatt på arbete. Partiet ställer sig också bakom regeringens plan för satsningar på infrastruktur, som innebär mer pengar till järnväg än till väg.

Partiets nyvalde vice ordförande tycks dock inte hålla med om ett enda ord. Det blev tydligt när Adaktusson häromveckan gick till storms mot den rödgröna regeringens transportpolitik i Dagens Samhälle.

Han dömer ut det bonus-malus-system som ska straffa törstiga bilar och belöna snåla. Han kritiserar regeringens satsning på järnväg och sågar även kravet på oljebolagen att blanda ut bensin och diesel med biodrivmedel.

Något föregångsland bör Sverige absolut inte vara. Adaktusson skriver tvärtom att han tycker att Sverige ska ha bland de lägsta skatterna på "resor och avstånd" i hela EU. Vilka skatter han syftar på är oklart, men om Sverige exempelvis skulle sänka bensinskatten till bulgarisk nivå hade det skapat ett hål i statsbudgeten om grovt räknat åtta miljarder kronor. Så mycket för den gröna skatteväxlingen.

Men Adaktusson är åtminstone konsekvent. Det mål om att klimatutsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent fram till 2030, som samtliga allianspartier har ställt sig bakom, sågar han fullständigt.

Något föregångsland bör Sverige absolut inte vara. Adaktusson skriver tvärtom att han tycker att Sverige ska ha bland de lägsta skatterna på "resor och avstånd" i hela EU.

Ställd inför klimathotet förordar Kristdemokraternas nyvalda toppnamn alltså en politik som skulle medföra kraftigt ökade koldioxidutsläpp. 

Lars Adaktusson har ofta upprepat att han vill göra KD till ett tydligare parti. I miljöpolitiken sprider han dock bara en oroväckande förvirring.

Det är väl inte en flört med klimatskeptikerna som Adaktusson har tänkt ska rädda partiet?

 

Replik:

Lars Adaktusson: En avvikande klimatpolitik är negativ för konkurrenskraften

 

Läs också:

Ebba Busch Thor är farligt dyr i drift 

Att tvångsblanda ut bensin är smart politik 

Relaterade ämnen
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag