Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vettigt förslag

Nyamko Sabuni.Foto: Cornelia Nordström

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

När integrationsminister Nyamko Sabuni, i november i fjol, berättade om behovet av en kurs i samhällsorientering för nyanlända, sade hon bland annat: "Man kan skämta om att vi står i kö i Sverige och att vi kommer i tid, men de facto så är det bra att veta."
I går presenterade utredaren, statsvetarprofessor Erik Amnå, delbetänkandet om samhällsorienteringen. I det spelar köandets heliga mysterium en undanskymd, för att inte säga obefintlig, roll.
Amnås perspektiv är de nyanländas rättigheter. Och det genomsyras av Demokratiutredningens medborgarideal: samhällsorienteringen ska "skapa förutsättningar för delaktighet" i samhället. "Politisk jämlikhet" är det yttersta målet.
Bland det som ska läras ut finns således det politiska systemet och förvaltningen, arbets- och bostadsmarknad, skola-vård-omsorg, familjerätt, jämställdhet, barnens rättigheter, demokratiska fri- och rättigheter och allt möjligt annat som svenska skolelever tragglar på SO-timmarna.
Vad gäller utlärandet av de "svenska värderingar" som har blivit så populära att dryfta sedan Sverige blev ett invandrarland, inte minst bland folkpartister, håller sig Amnå klokt och formalistiskt till vår konstitution. I regeringsformens första kapitel listas ju de värden som Sverige omfamnar: alla människors lika värde, jämlikhet, frihet, välfärd, antidiskriminering, minoritetsrättigheter, demokratiska idéers överhöghet. Kort sagt, demokratins vackra greatest hits. Dessa ska de nyanlända orienteras i - och många kommer förstås att känna igen sig. Detta är värden som brukar kallas universella (av västerlänningar) och som återfinns bland annat i FN-konventioner och -stadgar.

Under presskonferensen underströk Amnå att undervisningen om Sverige inte får reduceras till turistreklam. Avståndet mellan ideal och ibland solkig verklighet måste skildras, inklusive segregation och rasism. Och även i klassrummet ska deltagardemokrati råda - det ska inte korvstoppas, utan diskuteras och reflekteras.
Till skillnad från FP-ledningens idé om en obligatorisk medborgarkurs för den som vill ha medborgarskap är samhällsorientering för nyanlända en förnuftig idé. Och den finns förstås redan i de flesta kommuner. Men standarden varierar. Syftet med utredningen är att standardisera och höja kvaliteten. Det ska exempelvis bli slut med att flyktinghandläggare och sfi-lärare står för utbildningen. Utredaren efterlyser en högskoleutbildning.
Det är en utmärkt idé, liksom den att kursen ska ske på deltagarnas hemspråk, så långt det är möjligt.
60 timmar tycker Amnå att kursen bör omfatta. Det låter som en lagom längd - åtminstone tills man påminns om integrationsminister Nyamko Sabunis faiblesse för vardagens dolda integrationsproblem. I en TT-intervju i går sade hon, apropå utredningen, att det är viktigt att nyanlända lär sig hur man sätter sig i en svensk buss.
Tur att vi har ett förnuftigt utredningsväsende att falla tillbaka på.