Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vara domare
ingen hobby

Foto: LISA MATTISSON
Foto: Lisa Mattisson

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Systemet med nämndemän brukar försvaras med att det höjer förtroendet för rättsväsendet. Ser man på de nämndemän som skapat rubriker de senaste åren är det inget klockrent argument.

Här finns nämndemannen i Södertälje tingsrätt vars engagemang i polisnämnden gjorde att en gigantisk maffiarättegång fick tas om.

Här finns nämndemännen som missade att mikrofonen var påslagen och beskrev den åtalade som en Kalle Anka-figur.

Och här finns nämndemannen som skrev krönikor åt en nazistisk hemsida.

Då har vi inte ens nämnt de oräkneliga nämndemän som somnat mitt under förhandlingar.


Det viktigaste argumentet emot systemet med nämndemän är dock inte enskilda rötägg - utan att systemet i sig är ruttet. Det är helt enkelt olämpligt att nämndemän utses av politiska partier. Det bör råda en strikt åtskillnad mellan politiken och juridiken. De som stiftar lagarna ska inte döma efter dem.

Det är ett problem som inte bara är teoretiskt. Häromåret avgick två nämndemän i Helsingborg efter påtryckningar från de lokala moderpartierna som tyckte att de dömt fel i ett mål om barnaga.

Och MP-språkröret Gustav Fridolin har tidigare kombinerat uppdraget som riksdagsledamot med att vara nämndeman i en migrationsdomstol.

Den utredning av nämndemannasystemet som presenterades i går gör ingenting åt det grundproblemet. Det hindrar dock inte att utredningsförslagen är radikala - och går i rätt riktning.


Det viktigaste förslaget är att hälften av nämndemännen i fortsättningen ska komma från en fri kvot dit alla ska kunna anmäla intresse för att bli nämndemän.

Omfattningen av nämndemannasystemet föreslås också minska kraftigt. Vid enklare mål och mål som i grunden handlar om komplicerade rättsfrågor ska enbart domare döma. Och vid vanliga tingsrättsförhandlingar föreslås antalet nämndemän minska från tre till två. I hovrätt och kammarrätt slopas nämndemännen helt. Totalt väntas antalet nämndemän i Sverige med förslaget minska från 8 300 till 5 200 stycken.


Utredarens förhoppningar om att ändringarna ska göra uppdraget mer attraktivt och därmed öka representativiteten bland nämndemännen lär dock knappast uppfyllas, trots att ersättningen fördubblas till 1 000 kronor per dag. Att karriär och familj ofta gör det omöjligt för yngre att vara nämndemän är svårt att komma åt. Medelåldern bland nämndemännen - som i dag är närmare 60 år - lär därför inte sjunka nämnvärt.

Färre nämndemän - och att endast hälften av dem ska ha partikoppling - är ett förslag värt att applådera. Men på sikt är det enda rätta att slopa hobbydomarna helt till förmån för enbart juridiskt skolade domare. Insynen i rättssystemet kan i stället skötas av medborgarvittnen utan domarmakt.