Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen Ledare: Välj bort förbifarten

Foto: Suvad Mrkonjic

Förbifarten är ett märkligt projekt. Effekterna av den två mil långa motorvägstunneln går helt på tvärs med det politiker från båda blocken vanligen säger sig vilja uppnå.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Socialdemokrater och miljöpartister som grälar om trafikpolitik i en regeringsförhandling. Det känns väldigt bekant.

Efter valet 2002 skakades det allmänt på huvudet åt Miljöpartiets krav på trängselskatter. Stockholms Handelskammare kallade det en "ödesfråga". Biltullar skulle få företagen att fly från huvudstaden, hette det.

Tolv år senare betraktas trängselskatten som en succé och handelskammaren verkar närmast lättad över att ingen tog dess domedagsprofetior på allvar. Nu är det i stället MP-kravet på ett slopande av Förbifart Stockholm som får handelskammaren att larma om "ödesfråga".

Förbifarten är ett märkligt projekt. Effekterna av den två mil långa motorvägstunneln går helt på tvärs med det politiker från båda blocken vanligen säger sig vilja uppnå.

De säger sig vilja få fler att resa kollektivt - men förbifarten kommer få andelen kollektivtrafikresenärer att minska.

De säger sig vilja minska koldioxidutsläppen - men förbifarten kommer att få dem att öka.

De säger sig vilja se färre bilar i innerstaden - men förbifartens finansiering kräver att de blir fler.

Och de säger sig vilja korta bilköerna - men när förbifarten har invigts kommer köerna att vara fem gånger längre än i dag.

Ändå anses det alltså djupt oansvarigt av såväl alliansen som Socialdemokraterna att vilja avbryta bygget.

Måndagskvällens överenskommelse mellan S och MP om projektet innebär egentligen bara att man sparkar problemet framför sig. Byggstarten kommer att skjutas upp till maj nästa år. Och fram till dess är regeringen beredd att omförhandla användningen av intäkterna från trängselskatten om Stockholms stad eller län så önskar.

Miljöpartiets förhoppning är uppenbarligen att lokala krav om mer trängselpengar till kollektivtrafik ska dra undan finansieringen för förbifarten.

Socialdemokraterna å sin sida verkar hoppas på att med borgerlig hjälp lokalt kunna skydda vägprojektet. Eftersom den förbifartsvänliga alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna har majoritet i landstinget ser det spontant ut som att S har bäst chanser att lyckas.

Att bygga Österleden i stället för Förbifarten, vilket flera debattörer föreslagit den senaste veckan, vore en bättre kompromiss.

För Miljöpartiet skulle det visserligen vara besk medicin; även Österleden kommer att leda till ökade koldioxidutsläpp. Men ledens centrala sträckning mellan Nacka och Värtahamnen gör att den bidrar mindre till stadsutglesning. Dessutom vore det billigt att kombinera motorvägstunneln med spårväg.

Någonting behöver faktiskt också göras åt sårbarheten i Stockholms biltrafiksystem. När kranbåten Lodbrok körde in i Essingeleden 2005 lamslogs de nord-sydliga transporterna helt. Med Österleden skulle ringleden runt Stockholm färdigställas.

Det allra största pluset är dock att Österleden bara beräknas kosta en tredjedel av förbifartens 31 miljarder. Mellanskillnaden kan exempelvis satsas på mer av den tunnelbana som Stockholm så väl behöver.

Väg, spårväg och tunnelbana för samma pris som bara en väg. Det är en överenskommelse som även ansvarsfulla krona-för-krona-borgare borde stödja.