Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tvinga bilister att visa hänsyn till cyklisterna

I många länder har lagar som tvingar bilister att hålla minst 1,5 meters avstånd från cyklister vid omkörningar. Det borde Sverige också ha.Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Riksdagen borde ändra lagen så att bilister måste ha minst 1,5 meters marginal vid omkörningar. Det vore ett billigt sätt att göra livet säkrare för cyklister.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

På 1960- och 70-talen satt det en piggt orange stingpinne på nästan alla pakethållare i Sverige. Namnet myntades av Expressens reporter Gösta Ollén och i tidningens regi såldes tiotusentals pinnar i Sverige under några år. Plaststaven med reflex högst upp fälldes ut från cykeln i syfte att få bilister att hålla avståndet vid omkörningar. Det ryktades rentav att det fanns stingpinnar i metall som repade närgångna bilar.

I dag är sådana pinnar sällsynta. Men problemet med bilister som inte visar tillräcklig hänsyn vid omkörningar finns kvar. På vissa sätt är det värre än på stingpinnens tid. Biltrafiken har blivit mer intensiv och i brist på sammanhållna cykelstråk är många cyklister hänvisade till vägbanan. Värst är situationen på landsbygden. Ombyggnaden av många svenska landsvägar till 2-1-vägar har också gjort att cykelns utrymme har krympt - allt för ofta är cyklister hänvisade till vägrenen.

Tajta omkörningar av cyklister

Det vore bra för både klimatet och människors hälsa om fler valde att cykla. Men de senaste decennierna har cyklingen minskat kraftigt i Sverige. Rädslan för att bli påkörd lyfts ofta fram som ett stort hinder mot att öka cykelns popularitet igen.

I många länder har man ändrat lagen för att få bilister att hålla ett större avstånd vid omkörningar. I exempelvis Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal finns lagar som gör det straffbart att passera en cyklist närmare än 1,5 meter. I Storbritannien riskerar bilister som kör om närmare än böter på 100 pund.

I svensk lag står det däremot endast att bilisten ska lämna ett betryggande avstånd i sidled. Men det är en formulering som tolkas alltför snävt av många bilister. Om omkörningen är tajt räcker det med en vindpust eller sten på vägen för att en dödsolycka ska vara ett faktum. Av de olyckor som leder till cyklistens död sker sju av tio vid en krock med motorfordon.

Lagstifta om 1,5 meter vid omkörning

Det har också visat sig svårt att fälla bilister som gör snäva omkörningar. Många anmälningar läggs ner av polis och åklagare - i vissa fall även när det finns filmbevis. Med en tydlig gräns skulle sådana farliga manövrar lättare kunna bestraffas. Och alla blivande bilister skulle under körkortsutbildningen få lära sig hur stort avståndet minst måste vara vid omkörningar.

Riksdagsledamöter till både höger och vänster - bland dem Jakob Forssmed, Kristdemokraterna, och Lorentz Tovatt, Miljöpartiet – har motionerat om att även Sverige ska införa en 1,5 meters regel.

”En lag skulle skicka en tydlig signal till fordonsburna trafikanter om riskerna och bidra till en trafikkultur som tar större hänsyn till de mer oskyddade trafikanterna, som cyklister och fotgängare,” skrev Forssmed klokt häromåret.

Hittills har sådana motioner dock alltid röstats ned. Det är märkligt. Att tvinga bilister att visa större hänsyn vore ett billigt sätt att göra livet säkrare för cyklister.

 

LÄS MER:

Dödsolyckorna som politikerna struntar i