Samma toppchefer som i åratal har känt till anklagelserna mot Martin Timell, utan att agera, ska nu ges förtroende att städa upp efter skandalen.
Samma toppchefer som i åratal har känt till anklagelserna mot Martin Timell, utan att agera, ska nu ges förtroende att städa upp efter skandalen.

TV4-cheferna måste gå efter sexskandalerna

Publicerad

De ansvariga på TV4 vill få det till att skandalen runt Martin Timell handlar om "ett enskilt rötägg". I själva verket luktar det ruttet om hela TV4-ledningen.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Lek med tanken att skandalen kring Hollywoodproducenten Harvey Weinstein aldrig hade briserat. Då skulle inte heller #metoo-kampanjen ha dragit igång och inga svenska trakasserier och övergrepp hade dragits fram i offentlighetens ljus.

Inredningsprogrammet "Äntligen hemma" med den folkkäre programledaren hade rullat på som vanligt. Så sent som för en vecka sedan sändes premiäravsnittet för säsongen. Varje år beräknas programmet dra in mellan 64 och 68 miljoner i sponsor- och reklamintäkter till TV4.

Det är i det ljuset som man ska se TV4-ledningens ångerköpta utspel de senaste dagarna. TV4:s vd Casten Almqvist beklagar att kanalen har blundat för trakasserierna och inte varit tillräckligt närvarande. Nu lovar ledningen bättring. Samma toppchefer som i åratal har känt till anklagelserna mot Martin Timell, utan att agera, ska nu ges förtroende att städa upp efter skandalen.

En fråga om trovärdighet

Det duger inte. Sanningen är ju att TV4-ledningen aldrig hade brutit samarbetet med Timell om den inte hade tvingats till det på grund av den senaste veckans avslöjanden. De grava missförhållandena runt produktionen - inklusive den extremt kränkande händelsen i en badtunna år 2008 - har varit kända sedan länge. Det enda som är nytt är att uppgifterna har blivit offentliga.

Ytterst är det en fråga om trovärdighet. Hade TV4:s granskande program Kalla fakta accepterat liknande undanflykter från andra makthavare på låt säga en myndighet eller ett företag? Det är svårt att tro.

Vittnesmålen under #metoo-kampanjen har visat hur förfärande utbrett problemet med sexuella trakasserier är. Den vanligaste brottsplatsen är krogen, men även arbetsplatsen är en utsatt zon för kvinnor.

Nästan var fjärde kvinna har utsatts för sexuella trakasserier inom arbetslivet, visar en undersökning från fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega. Det kan handla om kunder och klienter som tar sig friheter gentemot kvinnlig personal. Men de skyldiga kan också vara chefer som drar nytta av sitt maktövertag i relation till underlydande.

Rötäggsteorin håller inte

Det är bekvämt att ta till rötäggsteorin, som TV4-ledningen nu gör. Det lägger ansvaret på någon annan än arbetsgivaren. Men lagen är glasklar. Alla arbetsgivare ska ha riktlinjer och rutiner som förebygger sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Om det framkommer misstankar om att någon har utsatts har arbetsgivaren en skyldighet att utreda anklagelserna skyndsamt.

I USA får de ansvariga cheferna sluta och företagen tvingas inte sällan betala ut skadestånd på miljontals dollar. I Sverige tycker TV4-ledningen att den tar sitt ansvar genom att tillsätta en utredning.

Det är ynkligt.

 

Läs också: Kvinnors otrygghet är en viktig frihetsfråga

 

 

Relaterade ämnen
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag