Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Susanna Birgersson

Ge mig en influencer som är intellektuell

Den intellektuella influencern följer kulturdebatterna och är inte ett dugg rädd för att stöta sig med överskattade mediepersonligheter, skriver Susanna Birgersson.Foto: MOSTOVYE / MOSTOVYE

Det här är lika mycket en spaning som en förhoppning, ja, faktiskt en djupt känd önskan inför det årtionde som precis har rullats ut framför oss: Ge mig en intellektuell influencer. Det är dags nu.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Min egen konsumtion av influencermaterial började för många år sedan med Amanda Schulmans blogg. Bilderna på de stilsäkra klädkombinationerna, leendet, nagellacken, Gotlandssomrarna – allt var så läckert. 

Sedan hade jag en period med vintage- och hemmafrubloggare. Vackert, redigt och fiffigt, men i längden lite för präktigt och förutsägbart. Med skräckblandad förtjusning insåg jag därefter att det fanns en 13-åring med fullt utvecklad känsla för mode och stil som levde jetsetliv. Ett tag försjönk jag i inredningsbloggarnas helt osannolikt vackra foton på avslappnade men i minsta detalj genomtänkta interiörer.

Nuförtiden tar jag ibland små dopp hos de influencers som porträtteras på de stora tidningarnas ekonomisidor. Det är fascinerande – så frimodigt narcissistiskt. Allt handlar om bloggerskan själv, om hennes utseende, hennes hund, hennes hy, hennes produkter, hennes barn, hennes verkliga eller fiktiva problem. 

Influencers har platt språk

Allt hänger på bilderna, för prosan är platt och stressig och syftar främst till att informera läsaren om alla events, frisörbesök, väninneluncher och möten med potentiella samarbetspartners som måste avverkas innan vår hjältinna får sjunka ner i soffan med en lugnande ansiktsmask och en antioxidant-shot.

Det är som sagt fascinerande, men aldrig någonsin tankeväckande.

Influencervärlden är en snabbt växande mångmiljonbransch. Därför är det lite märkligt att den är så smal. Allt handlar om mode, makeup, mat, hälsa, träning och inredning! Vilket för mig vidare till min efterlysning av en ny slags influencer.

Den intellektuella influencern är humanist, hon har kanske examen i konst- eller litteraturvetenskap, kanske är hon pianist eller poet, arkeolog eller arkitekt, måhända en filosof som tröttnat på akademin. Hon älskar mode men är ingen trendernas slav, hon följer kulturdebatterna och är inte ett dugg rädd för att stöta sig med överskattade mediepersonligheter. Hon tillhör inget lag och är lika frän åt alla håll. 

Vem blir influectual?

Det är inte till Dubai hon reser, utan till konstbiennalen i Venedig där hon visar upp sig i utsökta klänningar medan hon risar och rosar de utställda verken. (Hon föraktar givetvis konstsamlarna som inte i första hand är konstälskare utan cyniska investerare.) Därifrån åker hon vidare till Florens, poserar skälmskt på stenbroar och recenserar nyutgåvan av Boccaccios novellsamling Decamerone. Hon låter oss följa med på mötet med en internationellt känd sömmerska i London, varefter hon äter middag till tonerna av en Beethovenkvartett. 

Kanske går hon på Elle-galan, men kanske inte, i alla fall inte om den sammanfaller med en filmpremiär hon har längtat efter. Under sommarsäsongen är hon som besatt av utomhusteater, far kors och tvärs och listar landets bästa uppsättningar. Hon fotar allt som är vackert och letar efter det vackra i det vanliga. Hon är rapp och rolig, vass och vacker, och inte det minsta anspråkslös. Hon kombinerar yta med djup, bilder med ord, flärd med bildning.

Föreställ er den potentiella följarskaran, föreställ er de hågade annonsörerna, föreställ er vad mycket roligare internet skulle bli. Vem blir vår första influectual?