Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stefan Löfven säljer bananer på burk

Regn i Stockholm. Och det regnade nya små statsbidrag till kommunerna.Foto: Pelle T Nilsson /STELLA PICTU STELLA PICTURES

Stefan Löfven vill satsa på att elevernas läsförståelse. Men har han verkligen läst på och förstått hur djup krisen är för den svenska skolan?

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Löfvens sommartal i Vasaparken i Stockholm handlade till stor del om skolan. Det var också ett sätt att stötta utbildningsminister Gustav Fridolin och hans miljöparti som befinner sig i en akut opinionskris.

Fridolin fick till och med medverka på Löfvens presskonferens före talet och berätta om hur viktigt det är att läsa. Tänka sig. För om bara Fridolin hade ansträngt sig och läst på före valet hade han - möjligen - undvikit att lova att han skulle fixa den svenska skolkrisen på 100 dagar.

Ett tecken på politikens förflackning är att den blivit en reklambyrå. Etablerade institutioner ska förpackas om och säljas med ett nytt "lockande" namn. Något snille till copywriter i Löfvens stab kom därför på den "geniala idén": "Låt oss döpa om höstlovet till läslovet!"

Varje namnbyte på produkten måste sedan följas av en PR-budget. Löfven lovade därför 5 miljoner kronor till kommunerna för att en läsläxa delas ut under höstlovet. I dag går ungefär en miljon elever i grundskolan. Det innebär alltså en femma per elev! Sicket skämt.

 

Inget hindrar naturligtvis i dag lärarna från att dela ut läsläxor under höstlovet. Att statsministern går in och detaljstyr det pedagogiska arbetet är också ett underkännande av Sveriges samlade lärarkår.

Finansminister Magdalena Andersson har lovat att hon kraftigt skulle banta den här typen av detaljstyrda statsbidrag. Det har gått lite si och så med den saken. Förutom de 5 miljonerna till PR-produkten "läslovet" vill reklambyråns vd, Stefan Löfven, ge kommunerna 10 miljoner kronor för "läsinspiration" till småbarnsföräldrar i "utsatta områden". Och så ska kommunerna få 6 miljoner kronor per år för att utbilda förskolepersonal och bibliotekarier i läs- och skrivutveckling.

Löfvens detaljstyrning är ett underkännande av S egna kommunpolitiker. Och visst, Göran Perssons kommunalisering av skolan är en förklaring till skolkrisen, men långt ifrån den enda.

Statsministern säger vidare att "skolan ska bi en skola i världsklass" och lovar 3 600 fler platser på lärarutbildningarna.

 

För Löfven är dessvärre verkligheten hans största fiende. I verkligheten hoppar tre av tio studenter av sin lärarutbildning. Många ämneskombinationer antar varenda sökande. Och dominansen är stor av lärarstudenter med mediokra gymnasiebetyg.

Hur har Löfven tänkt sig att dessa 3 600 nya utbildningsplatser ska fyllas med kvalificerade studenter? Lärarutbildare vittnar om en utbredd brist på läsförståelse bland dagens lärarstudenter. För som man sår får man skörda nu när den svenska Pisa-katastrofen har klivit in genom dörrarna på lärarhögskolan.

Den här typen av ytligt PR-sälj från Löfven är inte att ta Sveriges utbildningskris på allvar. Skolpolitik ska inte vara att sälja någon burk med förpackade bananer.