Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Slöjförbud är fel väg att gå, Moderaterna

Var gränsen går mellan förtryck och frivillighet är svårt att veta i det enskilda fallet.
Foto: M. SPENCER GREEN / AP
Moderaternas Elisabeth Svantesson kallat det ”ett fullständigt missförstånd” att partiets skulle vilja förbjuda alla religiösa symboler i skolan.
Foto: FREDRIK WENNERLUND / STELLA PICTURES

Det finns betydligt bättre sätt att stå upp för flickors frihet än att förbjuda slöjor i skolan. Moderaterna bör begrava idén.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Hur tänker egentligen Moderaterna kring sin kommunikation? Samma vecka som partiet ännu en gång krishanterar Hanif Balis twittrande skickar partiet ut en testballong om ett slöjförbud i skolan. 

Moderaternas partistyrelse vill ha en statlig utredning om slöjförbud i förskola och grundskola. På frågan om ett sådant förbud också ska innefatta andra religiösa symboler - exempelvis kors och davidsstjärna - svarar ledande företrädare först att utredningen får titta närmare på den saken. Senare backar M - efter kritik från bland annat Judiska centralrådet - och förklarar att det rör sig om ”ett fullständigt missförstånd”.

De svävande beskeden inger inte förtroende. Moderaterna borde ha tänkt igenom sitt förslag betydligt mer noggrant än så innan de lanserar det inför partistämman i oktober. Statliga utredningar är inte till för att provtänka åt Moderaterna.

Var gränsen går mellan förtryck och frivillighet är svårt att veta

Sakfrågan då? Slöjan har utan tvekan en problematisk symbolik, eftersom den syftar till skyla flickor och kvinnor från manliga blickar. Mot den bakgrunden ligger det nära till hands att se den som ett verktyg för att kontrollera tjejers svängrum i det offentliga rummet. 

Men huvudduken är samtidigt en religiös symbol och kan vara ett sätt att uttrycka sin identitet. Var gränsen går mellan förtryck och frivillighet i det enskilda fallet är svårt att veta. I ett läge där fientligheten mot islam växer kan omsorgen om flickors frihet dessutom lätt uppfattas som motvilja mot muslimer i allmänhet.

Därför är ett slöjförbud fel väg att gå. En studie av det franska förbudet år 2004 visar att lagen rentav har försvagat muslimska kvinnors ställning i samhället. Såväl deras utbildningsnivå som sysselsättningsgrad sjönk efter förbudet. 

Moderaterna bör hitta andra och bättre sätt att kanalisera sitt engagemang. Ett sådant är att sätta stopp för religiösa friskolor och andra huvudmän som på olika sätt begränsar barns frihet. Det är bakvänt att vilja rycka av huvuddukar på skolflickor samtidigt som vi låter islamister och andra fundamentalister bedriva skolundervisning i landet.

Låt flickorna stanna kvar efter skoldagens slut

Skolorna bör också rustas för att möta den hedersproblematik som breder ut sig i landet. Nästan var sjätte elev i nian lever under hedersförtryck i våra storstäder, enligt en kartläggning från i höstas. 

Det borde finnas en färdig struktur för att bekämpa detta förtryck. Varje flicka som är rädd för att bli bortgift eller känner sig begränsad av sin familj och släkt ska veta vem hon kan vända sig till på skolan för stöd och hjälp. 

Skolan är den plats där utsatta flickor - och pojkar - ska kunna känna trygghet och frihet att forma sin egen personlighet. I utanförskapsområden kan det handla om en så enkel sak som att erbjuda extra undervisning och aktiviteter i skolans lokaler efter skoldagens slut. Det kan ge några timmars extra frihet varje dag.

Hur skolan så effektivt som möjligt ska bemöta hederskulturen är definitivt värt en utredning.