Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skattebetalarna håller flyget under vingarna

Hittills har flygresenärerna betalt en tjugondel av vad bilisterna gör för sina klimatutsläpp. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX / TT & TT

Trots skatten som införs 1 april är flyget kraftigt skattegynnat. Tro inte bolag som skyller nedlagda linjer på flygskatten.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Känslorna svallade i Värmlandsmetropolen förra veckan. Det norska lågprisbolaget Norwegian meddelade att det upphör att flyga från Karlstad till Alicante i Spanien. 

Borgerliga politiker förfasade sig. NWT skrev ett ledarstick med rubriken "Flygskattens första offer". Det är till att tro att värmlänningarna är stôlliga. Inte skulle de sluta åka direkt till Costa Blanca för att en tur och returbiljett blev 60 kronor dyrare per person.

Till och med kejsaren av Portugallien skulle ha haft koll på att det är samma belopp en vuxen kan simma en gång för på Sundstabadet. Den som också vill gå på relaxavdelningen får betala 240 kronor. Hemma i Karlstad. 

Norwegian öppnar Arlanda-Reykjavik i mars

Flygskatten är knappast avskräckande, även om Norwegians informationschef låtsas tro det:

"Kunderna har vant sig vid att flyga billigt. Vi kan inte bara lämpa över skatten på passagerarna" sa Charlotte Holmbergh Jacobsson till SVT.

Klart Norwegian kan lägga på skatten. Det gör man på alla de destinationer som blir kvar, och på den nya linjen Arlanda-Reykjavik som öppnar i mars. Flygskatten är 60 kronor för varje resa som startar i Sverige och håller sig inom Europa. Det innebär 120 kronor mer för en tur och retur inom riket, men 60 för att åka fram och tillbaka i vår världsdel i övrigt.

400 kronor mer för biljetten till Thailand

Den som far till USA betalar 250 kronor. Den nya pålagan för att åka till semesterfavoriten Thailand är 400 kronor. Visst kan turisten klaga, men då bör hen minnas att skattebetalarna ofta subventionerat flygbiljetten.

Inte nog med att det klimatosmarta flyget i allmänhet är skattegynnat jämfört med andra transporter. Såväl staten som svenska kommuner håller dessutom de lokala förlustflygplatserna under armarna.

Årsredovisningen för Karlstad Airport 2016 visar att omsättningen var 28 miljoner kronor och förlusten 23 miljoner. Staten bidrog med 9 miljoner och landstinget med nästan tre.

BMI får rabatt av Jönköping för Frankfurtflyg

I Jönköping ger man BMI sju miljoner kronor i rabatt för att hålla linjen till Frankfurt i gång, rapporterar tidningen ETC. Efter det statliga bidraget blev förlusten 13,6 miljoner som får tas av kommuninnevånarna. Och det finns ställen där proportionerna är värre, Kristianstad till exempel. 

Hittills har flygresenärerna betalt en tjugondel av vad bilisterna gör för sina klimatutsläpp. Med flygskatten blir det marginellt mer, vilket endast väntas dämpa ökningen av resandet. För dem som åker från de lokalt ägda flygplatserna är skattebetalarnas stöd per biljett större. Tyvärr.

Det lär hända att fler bolag lägger ner linjer från de regionala flygplatserna framöver. De kommer att skylla på flygskatten - tro dem inte. Det handlar om att de räknar med mer lönsamma resenärer på andra rutter. 

Flygskatten är här för att höjas och få effekt, för klimatets skull. Och kommunpolitiker borde tänka mindre på prestigen och mer på miljön.

 

Läs också: Varför ska just flyget vara skattebefriat?

PATRIK KRONQVIST: Tagga ner! Alla gröna förslag är inte galna

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!