Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Sanna Rayman

Rektorer måste få porta elever som hotar och slåss

Facken larmar om att föräldrar kommer till skolan och hotar lärare. Andra gånger är det elever som utlovar stryk eller som slår, skriver Sanna Rayman.
Foto: Colourbox.com

Samhället måste tala med fast och tydlig röst mot skolvåldet. Men när rektorer stänger av våldsamma elever får de inte sällan bakläxa av Skolinspektionen.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

”Vi har blivit slagna av skohorn, bandyklubbor, bocciaklot, blivit avrivna våra tröjor och bitna och sparkade och slagna av utåtagerande elever.” 

Skolan blir en allt otäckare plats. Citatet ovan är hämtat från SVT Västernorrlands granskning av ökande skolvåld. Facken larmar om att föräldrar kommer till skolan och hotar lärare. Andra gånger är det elever som utlovar stryk eller som slår. 

– Vi märker att det finns skolor som inte anmäler hot och våld, för att de inte vill att skolan ska få en dålig stämpel, säger Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén, som nyligen lyfte frågan om att inkludera lärare i begreppet ”samhällsviktig personal” i samband med att Blåljusutredningen presenterades.

Våldet i skolan

Bilden av de undfallande rektorerna som duckar att anmäla och agera av omsorg om skolans rykte är en klassiker, som säkert har sin grund. Men inte bara lärarna larmar. Rektorer bör ingå i den grupp som lagstiftningen pekar ut som särskilt allvarliga att rikta hot mot, krävde Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund nyligen. 

När rektorerna tar strid riktas vreden mot dem. Och när de stänger av våldsamma elever, ja då kan de inte sällan få bakläxa av Skolinspektionen, som när en lärare misshandlats och myndigheten kritiserade detta och föreslog kvarsittning i stället. Man undrar vad de elever som bevittnade misshandeln tänkte om det?

När psykisk ohälsa bland unga ökar och vi har en situation där skolorna ofta blir de ensamkommandes fasta punkt är det inte konstigt om skolmiljön blir en krutdurk. Herregud, hela tonårstiden är ju en enda instabilitet! Jag talar med en lärare som beskriver hur den tänkt humanitära åtgärden att låta gymnasiestudier trumfa Migrationsverkets avslag påverkar skolmiljön och ensamkommande elevers tillvaro. När de väl åldersuppskrivits och valt studier är de ansvariga för att hitta bostad själv, vilket innebär att några i klassen alltid är hemlösa. Ibland har de sovit, ibland inte. En del går in i missbruk. Skolan blir tillvarons enda konstant – men också platsen där man avreagerar sig på samhället – vars logik ter sig allt mer obegriplig och grym. Skolmiljön blir därefter – för alla som finns i den.

Som lärare kan du – först efter en våldsam händelse – få höra att den nye eleven i själva verket är flyttad från ett hvb-hem efter ”incident”. Andra gånger kan elever hamna i missbruk och Socialtjänsten kopplas in. Men så snart detta har hänt ligger sekretessen där som en våt filt och du får ingenting veta om framsteg, bakslag, eventuella risker eller vad skolan kan bidra med.

Samhället måste markera

I augusti förra året inträffade ett knivdåd på en skola i Helsingborg. Två elever knivskars och var en hårsmån från döden. Rättegången pågår nu mot den 17-åring som försökte mörda dem och i väntan på denna rättegång har han sluppit att sitta frihetsberövad. Det har visat sig vara en mycket dålig idé. För några veckor sedan greps han igen och är nu misstänkt för ett mord. Hur ter sig samhällets logik och rättvisa för den här skolans elever? För offrets anhöriga? 

I SVT talar gymnasieminister Anna Ekström (S) om behovet av tydliga konsekvenser. Det låter rätt, men konkretionen uteblir. Hur får man samhället att tala med en fast, tydlig röst? Det är nödvändigt. För i dag framstår det mer som en serie krokben. 


Läs också:

Sätt in superkraften mot kriminella - regelkrångel