Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sakine Madon

Sakine Madon: Sälj inte med hederskultur

Föräldrar, skydda era döttrar från att bli av med oskulden. Det är budskapet när hederskulturen letar sig in i kampanjer och reklam.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Företaget Taxijakt vill berätta att det är tryggast att boka taxi via deras förmedlingstjänst. Texten i reklamen lyder: ”Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel…”

Annonsen, som publicerats i en gratistidning i Norrköping, har fått stor spridning på nätet. Budskapet är alltså att det är föräldrarnas uppgift att värna dotterns oskuld. Och att det är oskulden - snarare än våldtäkten som övergrepp – som borde engagera och oroa föräldrar. Hej, kära medeltid!

Taxijakt är inte först med det här osmakliga greppet. För några somrar sedan satsade 26 svenska kommuner flera miljoner kronor på en kampanj för att stoppa langning, ett i sig vällovligt syfte. Den reklamtext de då använde liknar Taxijakts: "Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen".

Ingen av de inblandade kommunerna verkade se problemet med en offentligt finansierad kampanj som uttryckte att en kvinnas oskuld är något som behöver skyddas. Som om det vore synd om henne, något fel på henne, om hon har sex.

Man kan undra hur det är möjligt att dessa sunkiga budskap kommer ut, att det inte i något led före publicering sätts in en broms. Svaret är att budskapet anspelar på vanligt förekommande värderingar. Det är helt enkelt så självklart att anspela på traditionella värderingar om heder och döttrars sexualitet att såväl offentliga kampanjer som kommersiella bolag gör det utan att blinka.

Idén om sexuell renhet beskrevs nyligen träffsäkert av Anna Svensson och Alexander Alvina Chamberland på SVT Opinion (24/4). De skrev att de som offer för sexuella övergrepp inte ville betraktas som drabbade för hela livet. Man är ett offer för övergrepp, ja, men även en överlevare. Duon skrev:

“Det är intressant att övergrepp som rör just sexualiteten anses förstöra offrens liv, till skillnad från misshandel, hatbrott och rån, som också kan beskrivas som hemska och traumatiserande”. “Bakom detta ligger en patriarkal syn på sexualitet, där sexualiteten är helig och skör, och det feminina värdet sitter mellan benen. I en sådan tankemodell konstrueras våldtäkt som ett slags själslig död.”

Det är viktigt att ge offer för sexuella övergrepp stöd, men också viktigt att passa sig för det som Svensson och Chamberland beskriver: uppfattningen att en människas värde sitter mellan benen - och att den på något sätt kan gå förlorad.

Laddningen kring sexualitet och kvinnlighet märks även i diskussionen om prostitution och sexköpslagen. ”Skulle du vilja att din dotter prostituerade sig?” är inte en ovanlig fråga till kritiker av nuvarande lagstiftning. Aldrig hör man ”Skulle du vilja att din son prostituerade sig?”

Det är en tankemodell som får konsekvenser. Det diskuteras exempelvis förvånat om varför ungdomar kallar tjejer för horor och sprider rykten. Men om vuxenvärlden lär ut att tjejer borde skyddas från att ha sex, att ”bra tjejer” är oskulder, är det precis vad ungdomar kommer att uttrycka. Konstigt vore annars.

"Om du inte kontrollerar din dotter kan det gå fel”. Det är kärnan i den traditionella hederskulturen. Den blir inte vackrare av att spridas via modern reklam.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!