Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sakine Madon

Sakine Madon: Citypolitiker ger tusan i förorten

Foto: Cornelia Nordström
Politiker vill klippa band och le intill rubriker som innehåller ord som "invigning" och "satsning".

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

Stockholms SL-ledning satsar hellre på dyr spårvagn i innerstaden än förbättrar kollektivtrafiken i förorterna.
Pendeltågen har cirka 250 000 resenärer om dagen, det är mer än dubbelt så många som åker med SJ. Arbetsveckan som gick började med en timmes pendeltågsförsening för oss som bor längs med pendeltågssträckan till Södertälje. Sedan dess har det trasslat, och lär göra så länge till.

Jag har ingen naiv förhoppning
om att det aldrig ska uppstå problem. Och jag är väldigt glad över att det finns en bra kollektivtrafik över huvud taget.
Men kollektivtrafiken fungerar olika i huvudstadens olika delar. Märkligt ofta fungerar den inte i söderförort.
När mängder av människor väntar över en timme på nattbuss 791 mot Södertälje - och samtidigt ser halvtomma bussarna till fina närförorten glida förbi med jämna mellanrum - blir kontrasten tydlig. När jag senast försökte ta mig till ett förortscentrum kom inte bussen. Så är det ibland.

Man lär sig att bita ihop. Planera om. Huttra och frysa. Bläddra i en gratistidning som gör ännu ett reportage om några trendiga människor som berättar att de gjort sig av med stadsjeepen och cyklar på grund av sin klimatångest. Den som ändå hade cykelavstånd till jobbet!
Jag frågar politiker varför förortstrafiken är eftersatt, om det fokuseras för mycket på innerstaden. SL:s ordförande Christer G Wennerholm, som jag även tidigare har ställt frågor till, svarar inte heller denna gång. Hans pressekreterare lovar framföra mina frågor.

En som jag får tag i är Ilija Batljan,
landstingspolitiker i Stockholm (S). Han håller med om att det finns starkt innerstadsfokus.
Vi som bor söder om Slussen "hamnar sist i kön", säger han och berättar om pendeltågssträckan till Nynäshamn där han bor. Boende i Nynäshamn får byta tåg halvvägs, så att sträckan mellan Stockholm central och Västerhaninge slipper störas av eventuella störningar som de som bor längst ut på pendeltågslinjen drabbas av.
Batljan berättar om fall där människor nekats jobb för att de bor i Nynäshamn; arbetsgivare känner till pendeltågsproblemen och drar sig för att anställa.
Något för alla politiker som pratar om "utanförskap" att tänka på. Hur ska människor i fattiga delar av staden, som inte har råd med bil, kunna sköta ett arbete i exempelvis Stockholm när kollektivtrafiken är kännbart eftersatt?

SL har ett givet ansvar, men det har även Trafikverket (det vill säga regeringen och infrastrukturministern) som ansvarar för spåren. Regeringen skulle med fördel kunna lägga ner Erik Ullenhags post som integrationsminister - vill han filosofera om muslimska klädesplagg kan han göra det på sin fritid - och föra över pengarna till kollektivtrafiken i miljonprogrammen. Det skulle göra nytta.
Visst drabbades Stockholms södra förorter av störningar i kollektivtrafiken även under S-styre, problemen är långt från nya. Men Wennerholm (M) tycks ointresserad av att ändra på det.

Det är säkert trevligt för politiker att klippa invigningsband för "NK-expressen" i centrala Stockholm, där både ledande politiker, röststarka medborgare och journalister håller till.
Baksidan är att andra områden hamnar i periferin. Det drabbar människorna som bor där, trots att vi betalar samma skatt i hela länet.
Den som kallar det rättvisa eller politik mot segregation ger uttrycket signalfel en ny dimension.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!