Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sakine Madon

Desperation är
bara oattraktivt

TV3-serien "Wermland Forever" skulle enligt Karlstad kommun visa Sveriges ungdomar att det går att "leva ett häftigt liv i Karlstad". Det borde finnas en nödbroms mot den här sortens desperation.

Detta är en krönika av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.

I bästa fall gör de 150 000 kronorna kommunen satsat på tv-serien ingen större skada. Karlstad "vågar sticka ut", säger Mats Ahrén, kultur- och fritids­direktör i kommunen, till kommunens försvar (Nya Wermlands-Tidningen 12/4). Många tjänstemän och politiker runtom i landet verkar tro att allt som sticker ut per automatik är bra. Bara det ger roliga nöjesrubriker, tycks förhoppningen vara att nya medborgare strömmar in.

 

Arvid Malm, chefekonom hos Skattebetalarnas förening, har tidigare beskrivit denna trend: "Körslaget, Sommar med Ernst, Idol, med flera program tar några hundra tusen för att sätta utvalda kommuner 'på kartan'."

Det är just detta "på kartan" - om bara folk visste att vi fanns! - som tycks få kommuner att tappa fotfästet. Visserligen har det framkommit intern kritik mot Karlstads "svenska The Hills", men då har det handlat om programinnehållet. Seriens första avsnitt lockade med "frisörskvaller och underlivsvaxning", något som fick politiker, tagna på sängen, att ropa "sexism".

Enligt oppositionsrådet Lena Melesjö Windahl (S) går programmet därmed emot kommunens värdegrund. Men felet är inte att serien belyser hur svenska ungdomar - ja, även ungdomar i Karlstad - super, är utseendefixerade och vaxar sig. Vad trodde man att en realityserie på TV3 skulle innehålla? Kommunens värdegrund borde snarare varna för att lägga resurser på diverse nöjesprojekt.

 

Karlstad kommuns Mats Ahrén säger att det inte är ovanligt att "okonventionella arbetsmetoder" bemöts skeptiskt. Och att kommunen vill att fler ska gilla staden. Nog för att det är underhållande att läsa kvällstidningsrubriker om "Wermland Forever", men särskilt bra reklam är det inte.

I själva verket flyttar "skojiga" satsningar - såsom stora arenor, tv -program, äventyrsbad, temaparker och liknande - fokus från det kommuner verkligen borde syssla med. Beslutsfattare lockas av den lätta vägen i stället för att lägga all krut på sådant som bättre kommunal service, bra näringsliv, kommunikationer, universitet och högskolor.

Om kommunen nu är så intresserad av tv skulle det, via hemsidan, enkelt kunna länkas till exempelvis SVT:s "Svenska dialektmysterier". Där ges, indirekt, väldigt fin PR åt landskap i hela Sverige. Helt gratis, dessutom.

 

I avsnittet om Värmland får vi följa programledaren Fredrik Lindström i ett underbart landskap. Han träffar äldre, yngre och han träffar ett välkomnande partygäng i Munkfors. Man får även höra en värmländsk psykolog säga "Du kommer aldrig ifrån att du är du". Folk som stolt berättat om uttryck och samhällen. Om det som är unikt. Ungdomar som lever Stureplans-liv i TV3-program är inte unikt.

"Vi vill att Karlstad ska verka positivt och att fler vill flytta hit så att stan växer", har det sagts i turerna kring den aktuella tv-serien. Önskan är fullt förståelig, i tider när yngre generationer drar till storstäderna.

Men ska man locka till sig folk fungerar det troligtvis som i övriga livet: Desperation är bara oattraktivt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!