Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen får inte förlora krisinsikten

Sovande flyktingar i Malmö i november.
Foto: Jens Christian / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Sverige har inte fast mark under fötterna efter höstens migrationskris. Då är det fel att börja backa om asylskärpningar.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

I november ifjol tvingades ett 30-tal asylsökande i Malmö sova utomhus i regn och kyla. Migrationsverket hade inte en enda sängplats kvar att erbjuda.

Bara några dagar senare meddelade regeringen att Sverige inte längre klarade av flyktingtrycket. Asylreglerna skulle anpassas till EU:s miniminivå: tillfälliga uppehållstillstånd skulle bli regel och möjligheten till anhöriginvandring begränsas.

Fem månader senare har flyktingströmmen till Sverige minskat markant. Har det fått regeringen att förlora krisinsikten?

När migrationsminister Morgan Johansson, S, i går la fram det reviderade lagförslaget var han visserligen tydlig med att målet var att minska flyktingtrycket. Men de nya undantag, ventiler och bakdörrar han presenterade talade ett annat språk.

Alternativt skyddsbehövande ska kunna gå till domstol för att pröva sin rätt till anhöriginvandring. Ensamkommande ska kunna få förlängt uppehållstillstånd för gymnasiestudier. En helt ny grund för att få stanna införs - hälsoskäl. Och flyktingar ska kunna ta anhöriga till Sverige via kvotflyktingsystemet.


Förändringarna ter sig inte dramatiska. Men de försvagar den signal som lagen var tänkt att skicka ut. Tillfälliga uppehållstillstånd och anhörigstopp är ju inget mål i sig. De är bara ett medel för att minska flyktingtrycket mot Sverige och i förlängningen uppnå en jämnare fördelning inom EU.

Morgan Johansson försökte presentera de nya undantagen som humanitära. Men är de verkligen det? Det som regeringen framför allt gör är att öka godtycket.

En del barn ska få stanna på grund av hälsoproblem. Vissa anhöriga ska få komma hit som kvotflyktingar. Men den syrier som väljer mellan Tyskland och Sverige får svårt att på förhand räkna ut vad som gäller.

Dessutom kvarstår problemen med det ursprungliga lagförslaget. Att den som har en anställning ska få permanent uppehållstillstånd lär till exempel leda till omfattande försäljning av falska anställningskontrakt.


Givet att det uttalade syftet är att höstens kris aldrig ska upprepas igen är det också motsägelsefullt att lagen bara är tillfällig. Vad får regeringen att tro att flyktingtrycket har minskat om tre år? Samtidigt innebär det att de tillfälliga uppehållstillstånden i praktiken snart kommer att bli permanenta. Redan 2019 ska ju de gamla reglerna gälla igen.

Sammantaget är det svårt att skaka av sig misstanken att regeringen helt enkelt chansar på att Erdogan kommer att lyckas stoppa flyktingvågen redan i Turkiet. Då kan man kosta på sig ett litet kliv tillbaka mot klassisk svensk flyktingpolitik med generösa rättigheter på papperet, men vars förutsättning är att andra länder hindrar merparten av flyktingarna längs vägen.

Kanske kommer chansningen att gå hem. Men höstens flyktingkris visar att det är en riskabel väg att gå.


Läs också:

Tappa inte krisinsikten i svensk flyktingpolitik


Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.