Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Cyklisterna är diskriminerade"

Foto: Christian Örnberg

Cyklister är utsatta för strukturell diskriminering. Det menar Krister Isaksson, expert på cykelinfrastruktur, och gäst i det tredje avsnittet av ledarredaktionens podd Politiknörden.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Lyssna på Ledarpodd: Krister Isaksson om cykling

Ladda ner avsnitt
Spela upp i annan app Prenumerera i podcast app

Alla avsnitt av ledarpodden

#12 "Miljonprogramsfelen är på väg att upprepas"

Jan Jörnmark om bostadsministerns kostsamma misstag.

 

#11 "Varför blundar vi för barnbrudarna"

Juno Blom om hedersförtryck och samhällets svek

 

#10 "Sverige har blundat för klanernas makt"

Per Brinkemo om de dolda klanstrukturerna.

 

#9 "Politikerna har ingen lösning på bofrågan"

Jan Jörnmark om sjuttio år av katastrofal bostadspolitik.  

 

#8 "Många platser lär försvinna från kartan"

Charlotta Mellander om landsbygdens problem.

 

#7 "Ungar leker IS på förskolan"

Mona Sahlin om extremismen i Sverige.

 

 

#6 "Kaplans bopolitik är bara kosmetika"

S-märkta experten Lennart Weiss sågar regeringens bostadspolitik.

 

#5 "Försvarets kris är som grekisk ekonomi"

Carl "Wiseman" Bergqvist och Annika Nordgren Christensen om försvarsmaktens utmaningar.

 

#4 "Borgerligheten måste bry sig om miljön"

Författaren Mattias Svensson om en underskattad fråga.

 

#3 "Cyklisterna är diskriminerade"

Cykelexperten Krister Isaksson om orättvisan i trafiken.

 

#2 Europas fulspel om flyktingarna

Migrationsverkets expert om hur Europas länder styr bort flyktingarna från sina gränser.

 

#1 "Islamofobi har blivit en industri"

Nalin Pekgul om extremisternas förtryck i svenska förorter och samhällets svek.

- Man värderar trafikanter olika utifrån det transportsätt man valt.

- Cykeln blir hela tiden satt på undantag: ekonomiskt, fysiskt och trafikregelmässigt.

Effekten blir dessvärre att cyklister skadas och dödas i onödan. Cyklister är nu den trafikantgrupp som står för flest allvarliga olyckor. Merparten av olyckorna beror på dåligt utformade och underhållna cykelbanor.

Ibland beror olyckorna på att väghållarna satt ut omärkta stenar eller betonggrisar på cykelbanorna för att hindra bilister från att köra där.

- Tänk er motsvarande för biltrafiken, att man slänger ut en stor stenbumbling mitt på vägen och säger till bilisterna: "Ta det lugnt, ni får väl se er för".

Tanken bakom nollvisionen är att trafikanter ska kunna begå misstag utan att straffas med i värsta fall döden.

- Nollvisionen har gjort att man lagt mångmiljardbelopp på biltrafiken, men man har knappt lagt en enda spänn på att göra det bättre för cyklister.

Det ser inte mycket bättre ut framöver. Trots att 10-15 procent av resorna i Sverige görs med cykel går mindre än en procent av statens infrastrukturbudget till cykelsatsningar.

Det trots att kalkyler visar på närmast astronomiska samhällsekonomiska vinster.

- Man identifierar inte eller vill inte se cykelns stora potential, säger Krister Isaksson.

 

Lyssna på avsnittet i mp3-spelaren ovan, prenumerera eller ladda ner som mp3-fil. På Itunes finns programmet här. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!