På söndag väljs Ulf Kristersson till ny partiledare för Moderaterna. Ska han fortsätta traditionen att bryta vallöften på miljöområdet? Foto: ANNA-KARIN NILSSON/ EXPRESSENPå söndag väljs Ulf Kristersson till ny partiledare för Moderaterna. Ska han fortsätta traditionen att bryta vallöften på miljöområdet? Foto: ANNA-KARIN NILSSON/ EXPRESSEN
På söndag väljs Ulf Kristersson till ny partiledare för Moderaterna. Ska han fortsätta traditionen att bryta vallöften på miljöområdet? Foto: ANNA-KARIN NILSSON/ EXPRESSEN
Riksdagsledamoten Niklas Wykman kampanjar på Facebook för mer bilvänlig politik... Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.Riksdagsledamoten Niklas Wykman kampanjar på Facebook för mer bilvänlig politik... Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.
Riksdagsledamoten Niklas Wykman kampanjar på Facebook för mer bilvänlig politik... Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.
... och för stopp för skattehöjningar på bensin. Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.... och för stopp för skattehöjningar på bensin. Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.
... och för stopp för skattehöjningar på bensin. Foto: Faksimil från Wykmans kampanjfilm.
Patrik Kronqvist

Vill tjuriga moderater backa in i framtiden?

Publicerad

I miljöpolitiken påminner Moderaterna mest av allt om ilskna sossar på första maj. Måtte Ulf Kristersson ändra på det som partiledare.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

"Varför kan inte vita, medelålders män åka buss?" 

På Moderaternas partistämma 2007 väckte dåvarande Muf-ordföranden Niklas Wykman uppmärksamhet med högljudda krav på tuffare miljöpolitik, bland annat högre skatt på bensin.

När Niklas Wykman tio år senare jagar förnyat förtroende som moderat riksdagsledamot för Stockholms län går utspelen i motsatt riktning.

Wykman kräver i en kampanjfilm på Facebook en bilvänlig politik med stopp för bensinskattehöjningar. Och han anklagar i en debattartikel Socialdemokraterna och Miljöpartiet för populism för att de stoppat motorvägstunneln Östlig förbindelse i Stockholm.

Det är aldrig fel att byta åsikt, även om riktningen på Wykmans resa är intressant; det senaste decenniet har ju klimatfrågan annars tenderat att bli viktigare för svenska politiker. Men det är problematiskt att Wykman på klassiskt moderat vis försöker sprida dimridåer kring partiets miljöpolitik.

Moderaterna sviker sina löften

Mönstret är tydligt.

I opposition och i valtider är Moderaterna bilisternas bästa vän och kampanjar mot förslag om att införa trängselskatter och höja bensinskatten. När partiet väl kommer till makten sviker de raskt sina löften.

Moderater påminner i trafikpolitiken snarast om ett socialdemokratiskt första maj-tåg som demonstrerar mot det samhälle man själv har skapat.

Fredrik Reinfeldt gjorde trängselskatterna i Stockholm permanenta och satte biltullar även på Essingeleden. Hans löften om sänkt bensinskatt förvandlades till höjningar.

Mönstret går igen även i lokalpolitiken. Under den förra mandatperioden drev det moderata trafikborgarrådet Ulla Hamilton igenom en framsynt strategi för att prioritera fotgängare och cyklister framför personbilar på Stockholm gator. Men nu när ett nytt val närmar sig står moderater åter och gnäller över bredare cykelvägar.

Att Moderaterna höjer skatten på koldioxid och bilresor när de sitter vid makten är inte konstigt. Klimatfrågan och trängseln i storstäderna är frågor så viktiga att styrande partier måste agera. Däremot är det obegripligt att Moderaterna i valrörelse efter valrörelse försätter sig i en situation där man tvingas svika sina löften. Kanske är bilkramandet och de hätska utfallen mot Miljöpartiet helt enkelt en snuttefilt som moderater tar till när partiet sladdar i opinionen. 

I en tid när väljarna rankar klimatförändringarna som den viktigaste politiska frågan vill Moderaterna höja maxhastigheten på motorvägarna till 130 kilometer i timmen. 

Den gör de bäst i att släppa. Partiet borde ta fram en offensiv miljöpolitik baserad på marknadsmekanismer och attackera Miljöpartiet utifrån den. Varför inte skälla på MP för deras förkärlek för ineffektiva bidrag och subventioner? 

Men i en tid när väljarna rankar klimatförändringarna som den viktigaste politiska frågan är ett av M-ledningens viktigaste förslag i stället att höja maxhastigheten på motorvägarna till 130 kilometer i timmen. 

På söndag väljs Ulf Kristersson till ny partiledare för Moderaterna. Kristersson har gjort sig känd som en eftertänksam politiker som inte väjer för målkonflikter och svåra frågor.

Om moderat miljöpolitik bara finge en skärv av det vore det en välgärning både för partiet och för Sverige.

 

Replik:

Niklas Wykman: Jag är gärna bilisternas bästa vän

 

Läs också:

Motorvägsvurmen hotar den goda staden 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag