Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Patrik Kronqvist

Verkligheten spökar inte för Centerpartiet

Centerpartiets Martin Ådahl.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY

Centerpartiet har anklagat regeringen för löftesbrott om drivmedelspriserna.

Men C:s eget förslag om landsbygdsrabatt på bensin är fullständigt oseriöst.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Oppositionen har föga förvånande varit hård mot den nya regeringen. Särskilt kritisk har man varit mot att bensin- och dieselpriserna bara sänks med några ören i den första budgeten – trots löften om betydligt större och snabbare sänkningar.

Sverigedemokraten Oscar Sjöstedt hånades grundligt för sitt uttalande om att verkligheten kom och spökade.

– Det är som att man inte lyckas möta de här utmaningarna överhuvudtaget, dundrade Martin Ådahl, C:s ekonomisk-politiske talesperson, när han presenterade partiets skuggbudget i tisdags.

I den vill Centerpartiet sänka drivmedelspriserna med tre kronor per liter. Men bara för landsbygdsbor. 

Trots den hårda kritiken mot regeringens påstådda senfärdighet har Centerpartiet dock ingen färdig modell för hur rabatten ska komma landsbygdsbor till del. Martin Ådahl säger till SVT att den som tankar ska kunna visa upp ”nåt som man har fått som visar ‘jag bor på landsbygden’”.

Är det någon sorts motbok som Ådahl ser framför sig? Centerpartiets rabatt ska ju ha ett tak om 1 200 liter per år.

Visst, man kan inte kräva att oppositionspartiernas skuggbudgetar ska vara lika detaljerade som regeringens. Ett grundkrav borde dock vara att förslagen går att genomföra. 

Att, som Centerpartiet, låtsas att de speciella landsbygdspriserna på bensin skulle kunna vara på plats redan 1 januari är faktiskt oseriöst. 

Det hade varit välkommet om verkligheten hade spökat lite även för Martin Ådahl.

Utvecklingen påminner inte så lite om den skärpta migrationspolitiken. Först massiv kritik från oppositionen – sedan tyst anpassning till den nya politiken.

När man läser Centerpartiets och Socialdemokraternas skuggbudgetar är det överhuvudtaget slående hur mycket av regeringens miljö- och klimatpolitik som de båda partierna accepterar.

Kritiken har ju varit massiv mot de sänkta drivmedelsskatterna, den slopade elbilsbonusen, nedskärningen på naturvården och stoppet för det mer klimatvänliga reseavdraget.

Men C och S köper i princip alltihop – med vissa modifieringar.

Högerns största budgetsatsning var sänkningen av drivmedelsskatten som kostade 6,8 miljarder kronor. Centerpartiet lägger bara en halv miljard mindre, men riktat till landsbygden, då.

Socialdemokraterna satsar en aning mindre för att bekämpa de höga drivmedelspriserna – fem miljarder kronor, men gör det i form av en ”tankrabatt” – en bestämd summa per bil, beroende på var man bor och vad man tjänar.

I sina skuggbudgetar kritiserar både C och S slopandet av det reformerade reseavdraget, som inte bara skulle gynna bilister. Men bara i ord. Pengarna använder de ändå glatt till andra satsningar.

Socialdemokraterna vill precis som regeringen slopa elbilsbonusen rakt av. Centerpartiet ger i stället bara stöd för billigare elbilar.

Vad gäller miljö- och naturvården i övrigt skär Centerpartiet faktiskt ner mer än högerregeringen. På anslaget för sanering av förorenade områden vill man till exempel spara närmare en kvarts miljard kronor.

Utvecklingen påminner inte så lite om den skärpta migrationspolitiken. Först massiv kritik från oppositionen – sedan tyst anpassning till den nya politiken.  

Det hade varit bättre om regeringsalternativen kämpat om vem som hade bäst klimatpolitik.