Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Varför i herrans namn ska SJ köra tåg i Norge?

SJ har vunnit ett stort kontrakt på tågtrafik i Norge. Just detta tåg har dock stannat i svenska Björkliden.
SJ:s vinnande anbud innebär att norska statens kostnad för trafiken bara blir en femtedel gentemot tidigare. Foto: DAVID GOLDMAN / AP

Om statliga direktörer inte har vett att göra halt för sina expansionsplaner vid landsgränsen måste regeringen sätta stopp för dem.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I juni vann SJ sin första tågupphandling i Norge. Från och med nästa sommar ska det statliga svenska bolaget ansvara för trafiken på bland annat Rørosbanen, Saltenpendelen och Trønderbanen.

SJ-ledningen jublade högt efter att man knipit kontraktet. 

- Det känns väldigt bra att slå norrmännen på tåg, men det hade känts ändå bättre om det varit vinter, sa Thomas Silbersky, SJ:s direktör för internationella affärer, med en ofin anspelning på rivaliteten mellan Norge och Sverige i längdskidspåren.

De norska skattebetalarna lär dock kunna svälja skymfen. SJ:s vinnande anbud innebär att norska statens kostnad för trafiken bara blir en femtedel (!) gentemot tidigare.

Frågan är om de svenska skattebetalarna bör vara lika glada över att statliga SJ nu priskrigar i grannlandet.

SJ vill expandera i Norden

Att SJ kör tåg utomlands på sträckor med svensk start- eller målpunkt - som till Narvik och Köpenhamn - är inte märkligt. Det ger fler kommunikationer till och från Sverige. Men varför i herrans namn ska ett statligt svenskt bolag bedriva inrikestrafik i Norge?

Enligt styrelseordförande Siv Svensson är ett svar att den planerade expansionen i Norge, Finland och Danmark ska göra SJ till ett mer ”spännande företag att arbeta i”.

Huvudskälet tycks dock vara ett annat: att alla andra gör det. 

Inom några år kommer alla järnvägsmarknader i EU att öppnas upp för konkurrens. Genom att expandera utomlands kan SJ få skalfördelar som säkrar bolagets konkurrenskraft i Sverige, skriver Svensson i den senaste årsredovisningen.

I teorin ska svenska resenärer alltså få billigare tågbiljetter genom att SJ kan slå ut sina fasta kostnader på trafik både i Norge och i Sverige. För en lekman är det dock svårt att se vilka synergier som går att skapa genom att SJ övertar ansvar för en massa dieseltåg i Norge.

Resonemanget förutsätter också att expansionen är lyckad. Men upphandlad tågtrafik är inte alltid någon given vinstaffär, vilket SvD:s Torbjörn Isacson påpekat.  

Dansk-skotska DSB Firsts försök att driva tågtrafiken på Öresundsbron slutade med skandal när det visade sig att det statliga danska tågbolaget DSB subventionerade sitt dotterbolag, något som är otillåtet. Svenska skattebetalare får hålla tummarna för att det går bättre för SJ när bolaget övertar den trafiken nästa år.

LKAB vill öppna utländska gruvor

SJ:s vd Crister Fritzson är inte ensam bland de statliga bolagsdirektörerna om att blicka utomlands. I höstas kom oroande besked från Kiruna. Järnmalmen i LKAB:s stora gruva kan ta slut betydligt snabbare än vad man tidigare trott. LKAB:s vd Jan Moström har dock en innovativ lösning på problemet. Det statliga bolaget kan komma att köpa gruvor utomlands för att få ”fler ben att stå på”. 

Staten bör vara ytterst restriktiv med att bedriva företagande i Sverige. Risken är uppenbar att lagar och regler gynnar de statliga bolagen på bekostnad av välfungerande marknader. Statens djupa fickor öppnar också för oschysst konkurrens, på 00-talet var just SJ tvunget att be om miljardtillskott för att klara sig.

Men det går ändå att se det logiska i att ett statligt bolag bedriver tågtrafik i Sverige eller att staten vill behålla kontrollen över en av världens rikaste järnmalmsfyndigheter. 

Att statligt ägda bolag ska frakta norska pendlare eller köpa gruvor i Australien är däremot något helt annat. Tidigare svenska exempel, som Vattenfall och Postnord, visar dessutom att internationell expansion är långtifrån riskfri. 

Om direktörerna själva inte har vett nog att göra halt vid landsgränsen borde regeringen sätta stopp för dem.

Därför borde Sverige satsa på höghastighetståg. Patrik Kronqvist, Expressen, och PM Nilsson, Dagens Industri, gästar Ledarsnack.