Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Varför har moderater börjat härma Palme?

Olof Palme pustar ut efter en partiledardebatt i SVT 1976. Om S-ledaren skulle fått bestämma i frågan hade en av SVT:s kanaler fått sända reklam.Foto: PER KAGRELL/EXP/TT / EXPRESSEN TT NYHETSBYRÅN
Moderaternas partiledning vill tillsätta en arbetsgrupp som ska ge förslag på ett ”smalare och vassare” public service.Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Att låta SVT sända reklam är en ännu sämre idé nu än när Olof Palme föreslog det.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

För Moderaterna borde Olof Palmes mediepolitik vara en kontraindikator, en tydlig vink om att göra tvärtom. Men i förra veckan plockade partiet oväntat nog upp S-ledarens gamla idé om reklam i SVT.

Att Palme tillhörde den falang inom socialdemokratin som ville låta en av SVT:s kanaler sända reklam bottnade inte i omsorg om licensbetalarnas plånböcker. Motivet var rent maktstrategiskt: det skulle dränera marknaden på annonspengar och därmed hindra näringslivet från att starta egna tv-kanaler.

Strax innan Palme mördades i februari 1986 diskuterade han frågan på ett partistyrelsemöte. 

”Vi kommer ideologiskt så oerhört fel, om vi får en diskussion om reklam eller icke reklam, utan i grunden ligger frågan vem som ska äga och driva dessa för svenska folket så oerhört starkt påverkande massmedia,” sa statsministern.

Moderaterna vill utreda reklam i SVT

Bevekelsegrunden är förstås en annan när Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer nu vill tillsätta en arbetsgrupp som ska utreda möjligheten att delfinansiera public service med reklam. Främst vill han nog dämpa den växande ilskan över att partiet gick med på att införa en obligatorisk public service-avgift.

Effekten på annonsmarknaden lär dock bli densamma.

Tajmingen för utspelet är den sämsta tänkbara. Svenska medier är redan under stark ekonomisk press. Google och Facebook har under många år kapat åt sig en allt större andel av svenska annonspengar, tidningarnas lönsamma pappersupplagor minskar i snabb takt och en ny lågkonjunktur är i antagande. Så sent som i onsdags lämnade bolaget bakom anrika Alingsås tidning in sin konkursansökan.

I det läget öppnar Moderaterna för att även skattefinansierade public service-bolag ska kunna ge sig in i kampen om reklampengarna. Det skulle - precis som Olof Palme insåg - betyda att det blir mindre kvar till kommersiella mediebolag. Till råga på allt kommer utspelet samtidigt som staten via Telia indirekt är på väg att bli en storägare även i TV4. 

SVT är redan en aggressiv konkurrent till de kommersiella medierna. Man har börjat publicera långa skrivna reportage. Man annonserar på reklamtavlorna för sin nyhetsapp. Man modellerar sin morgon-tv efter kvällstidningarnas format. Man köper reklam av de amerikanska nätjättarna för att driva tittning.

SVT:s sändningstillstånd ger dessutom redan bolaget rätt att acceptera sponsring för 20 större evenemang per år. Trots den stolta parollen om ”fri television” lät man ett spelbolag delfinansiera årets melodifestival.

Public service ska ta större hänsyn

För kommersiella medier som ser sina annonsintäkter rasa är det svårt att konkurrera med penningstinna SVT. Den osunda tävlan fick jag själv bevittna när jag i början av 10-talet jobbade på debattsajten Newsmill. Därifrån rekryterade SVT en medarbetare som fick starta en egen debattsida i tv-huset och med tv-jättens pengar i ryggen kunde ringa runt till Newsmills skribenter och erbjuda högre arvoden. Det är lätt att konkurrera när man inte behöver bry sig om intäkter.

Mot den bakgrunden är det inte konstigt att regeringen i juni föreslog att public service-bolagen ska ta större hänsyn till kommersiella medier. Det är välkommet - även om det återstår att se vilken praktisk betydelse det kan få.

Det är också bra att Moderaterna nu vill ta ett rejält grepp kring frågan om vilket uppdrag public service-bolagen ska ha i framtiden. Men förslaget om att de skattefinansierade mediejättarna ska in och slåss om den krympande annonskakan bör partiet skrota redan nu.

Om de behöver argument kan de läsa Olof Palme.

 

Läs också:

Att våga ändra åsikt är ett tecken på styrka 

Statsvetaren Peter Santesson om varför svenskarna är så pessimistiska.