Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

V och KD har blivit värsta populisterna

Sara Skyttedal, KD:s toppkandidat inför Europaparlamentsvalet, kritiserar hon politik som ”skuldbelägger en barnfamilj som har sparat hela året till en Thailandsresa”. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Jonas Sjöstedt, V, ställer vanligt folk som äter mindre kött, sopsorterar och väljer tåget mot skrupellösa oljebolag som gör astronomiska vinster på att utvinna fossila bränslen. Foto: OLLE SPORRONG

Jonas Sjöstedt och Sara Skyttedal är förvånansvärt lika. I klimatfrågan ställer båda en världsfrånvänd elit mot folket. 

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Vänsterpartiet och Kristdemokraterna står långt ifrån varandra - inte minst i klimatfrågan. I retoriken börjar de dock låta märkligt lika. Båda partierna låtsas nu som att Svenssons inte ska behöva drabbas när klimatpolitiken skärps.

Sätt åt miljöbovar - inte vanligt folk”, löd rubriken på en debattartikel i Aftonbladet signerad Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt och Europaparlamentarikern Malin Björk.

Där ställer de vanligt folk som äter mindre kött, sopsorterar och väljer tåget mot skrupellösa oljebolag som gör astronomiska vinster på att utvinna fossila bränslen.

V och KD låter som populister

Även Kristdemokraterna säger sig värna den lilla människan i klimatpolitiken. Men i deras kommunikation är bovarna inte storföretagen utan en politisk klass i storstäderna som inte förstår vanliga människors vardag.

När Sara Skyttedal, KD:s toppkandidat inför Europaparlamentsvalet, medverkade i SVT:s Agenda i april kritiserade hon dagens politik som hon menar ”skuldbelägger en barnfamilj som har sparat hela året till en Thailandsresa” och som ”slår ut möjligheten att leva utanför Stockholms innerstad”.

Båda budskapen är i linje med skolboksdefinitionen av populism: En världsfrånvänd elit - de må vara storföretagare eller politiker - ställs mot folket. Det är också budskap med god klangbotten i båda partierna. Kristdemokraterna försökte introducera begreppet ”verklighetens folk” redan 2009 och Vänsterpartiets pekade i förra årets valkampanj finger mot ”miljardärer” på samma sätt som man nu gör mot ”oljebolagen”.

Samma synsätt märks även i analyserna av den framgångsrika Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. Den som dristar sig till att påpeka att milkostnaden faktiskt inte har stigit eller att oljepriset betyder mer än skatterna för bensinpriset riskerar anklagelser om att man förminskar människorna bakom uppropet. I klimatdebatten ska vanligt folk tydligen behandlas som sköra blommor som inte tål mothugg och fakta. Apropå förminskande alltså.

Klimatkrisen skonar inte vanligt folk

Visst måste klimatpolitiken bedrivas på ett sätt som uppfattas som rättvis. Av solidariska skäl är det till exempel helt nödvändigt att stockholmarna minskar sitt bilåkande mest i Sverige; på landsbygden finns ju inget alternativ.

Men det är något helt annat att låta påskina att vanliga Svenssons kommer att gå fria från klimatpolitikens effekter - som V och KD nu gör. Det är lika ansvarslöst som förolämpande. Folket ska alltså fås att tro att klimatkrisen kommer att kräva en gigantisk omvandling av samhället - men att just svenska väljare ska slippa uppoffringar. 

Om det bara handlade om att klämma åt storföretagen och Carl Bildts flygvanor - som Vänsterpartiet låtsas - vore det ju enkelt att lösa klimatfrågan. Men klimatkrisen beror ju på allas våra utsläpp. Oljebolagen bränner ju inte upp bensinen själva av ren ondska - de säljer den vidare till hårt arbetande undersköterskor och hantverkare som behöver sina bilar.

Genom att torgföra budskapet att vanliga svenskar kommer att gå torrskodda genom klimatkrisen bäddar partierna antingen för en gigantisk svekdebatt eller för att klimatpolitiken misslyckas - eller, mest troligt, bådadera.

En sak är redan klar: klimatförändringarna kommer inte att skona vanligt folk.

Det är en myt att det har blivit dyrare att köra mer bil, förklarar