Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Tyngre, törstigare, farligare – stadsjeepen är en olycka

Det är stadsjeepar - inte elbilar - som är den stora vinnaren på bilmarknaden det senaste decenniet. Volvo är en av värstingarna.Foto: MARCUS ENGSTRÖM

De tar större plats, släpper ut mer koldioxid och är farligare både för förare och för fotgängare. Stadsjeeparna är en olycka för klimatet och för trafiksäkerheten.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Det är en historiens ironi: Aldrig har så många människor bott i städer som i dag, samtidigt är det fler än någonsin som väljer bilar som ursprungligen är byggda för att köras på landet.  

Stadsjeeparna – med sin fyrhjulsdrift och sin höga mankhöjd – är den stora raketen på bilmarknaden. I Sverige har deras andel av nybilsförsäljningen mer än fördubblats de senaste fem åren. I fjol utgjorde de 36 procent.

Det är en viktig förklaring till att koldioxidutsläppen från trafiken har börjat öka igen. Stadsjeeparna är nämligen både tyngre och ger mer luftmotstånd än motsvarande standardbilar. I snitt är utsläppen 14 procent högre.

Stadsjeepar ger högre utsläpp

Biltillverkare har försökt skylla den negativa utvecklingen på att det säljs färre snåla dieselbilar på grund av planerna på nya miljözoner. Men boomen för stadsjeepar har haft tio gånger så stor påverkan på utsläppen från trafiken i Europa som minskad försäljning av dieslar, enligt en rapport från tankesmedjan Transport & Environment.

Till det ska läggas all annan miljöpåverkan som kommer av att bilarna växer. Som att det går åt mer råvaror och energi vid tillverkningen och att de kräver större utrymmen, i Storbritannien har parkeringsbolag börjat måla p-platser större för att stadsjeeparna ska få plats. Det är dessutom problem som kvarstår även för stadsjeepar som drivs med el.

Volvo är en av värstingarna. För ett par år sedan väckte biltillverkaren stort intresse för löftet om att från 2019 inte släppa några nya modeller utan elmotor. Mindre uppmärksamhet har ägnats det faktum att stadsjeeparna har gått från 21 till 48 procent av Volvos försäljning de senaste fem åren. En ny Volvobil släppte rentav ut mindre koldioxid 2013 än vad den gjorde ifjol.

Suvar är mer trafikfarliga

Många förare känner sig säkrare bakom ratten i en stadsjeep. Men den upphöjda positionen ger en falsk känsla av trygghet. Risken att dö i en trafikolycka är elva procent högre i en stadsjeep än i en vanlig bil. Det beror bland annat på att den höga tyngdpunkten gör att bilarna lättare slår runt.

Ännu farligare är designen för andra. En fotgängare som blir påkörd av en stadsjeep löper dubbelt så stor risk att dö än vid en kollision med en vanlig bil. Återigen är det höjden som är boven: den ger fler svårbehandlade skador på huvud och överkropp.

Efter en otäck olycka i Berlin i början av september där fyra fotgängare dödades efter att en förare tappat kontrollen över sin Porsche Macan höjs politiska krav i Tyskland på att förbjuda de största stadsjeeparna i innerstäderna. Det har följts av artiklar i bland annat Los Angeles Times, Guardian och Financial Times. I svensk debatt tycks dock elsparkcyklar fortfarande utgöra ett värre trafiksäkerhetsproblem.

Från den mest optimistiska högern heter det ofta att ny teknik som kan rädda klimatet kommer att drivas fram bara marknadskrafterna får fritt spelrum. Boomen för stadsjeepar är ett grundskott mot den teorin. 

Visst har förbränningsmotorerna blivit fantastiskt mycket mer bränslesnåla de senaste decennierna. Men det spelar mindre roll för klimatet när vinsterna äts upp av att bilarna samtidigt blir tyngre och klumpigare (och körs längre).

EU skärper utsläppskrav för bilar

I Tyskland la biltillverkarna ifjol mer pengar på att marknadsföra stadsjeepar än på alla andra biltyper sammantaget. De tjänar helt enkelt mer på att sälja törstiga stadsjeepar än snåla elbilar. Rent ekonomiskt är det inte speciellt förvånande att många bilföretag även lägger stora summor på att försöka förhindra och fördröja tuffare utsläppskrav.

Tumskruvarna börjar nu dras åt mot biltillverkarna - åtminstone i Europa. Den svenska regeringen har infört ett bonus-malus-system som straffar många stadsjeepar och om ett drygt år väntar miljardböter från EU för de tillverkare som inte lyckas sänka snittutsläppen från sin bilpark rejält.

Men det stora uppsvinget för tunga, törstiga och trafikfarliga bilar mitt under klimatkrisen ger en föraning om hur ofantligt svårt det kommer att bli att driva igenom de åtgärder som krävs för att nå nollutsläpp inom ett par decennier.

Det är en klen tröst att suv-ägarna kommer att sitta ett par decimeter högre än alla andra när havsnivåerna stiger. 

Det är en myt att det har blivit dyrare att köra bil.