Utåt vill Swedbank vara den ansvarstagande banken, men under varumärket Remember försöker man locka låginkomsttagare att köpa julresor på kredit, skriver Patrik Kronqvist.
Utåt vill Swedbank vara den ansvarstagande banken, men under varumärket Remember försöker man locka låginkomsttagare att köpa julresor på kredit, skriver Patrik Kronqvist.
Patrik Kronqvist

Swedbank hycklar om galna lånefesten

Publicerad

Utåt vill Swedbank vara den ansvarstagande banken, men under ett annat varumärke försöker man locka låginkomsttagare att köpa julresor på kredit.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

"Nu ska vi se till att det blir lätt att låna klöver

Vi är enkla banken ger dig snabbt det du behöver

Titta bara in till oss och säg vad du vill ha

Vi har gott om pengar och vi säger gärna ja"

Götabankens medryckande reklamlåt brukar återkomma som exempel när 1980-talets galna lånefest ska illustreras. Den gången slutade det illa - både för Sverige och för banken. Staten fick gå in med 24 miljarder kronor enbart för att att rädda Gota bank.

https://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM

Men i dag - när många återigen varnar för att svenskarna är överskuldsatta - ter sig lånereklamen närmast lika urspårad som på 1980-talet.

"Längtar du till Bali och den härligt varma solen," sjöng Götabanken då.

"Make en turkos jul happen," står det i dag intill en förförisk snorkelbild i reklamen för kreditkortet Remember.

Reklam för kreditkortet Remember i Stockholms tunnelbana.Foto: Patrik Kronqvist

När överskuldsättning diskuteras är det i regel nischbanker och sms-lån som hamnar i skottgluggen. I regeringens senaste initiativ för att minska problem kopplade till konsumentkrediter är udden riktad mot snabblåneföretagen. Trots varningar från Konsumentverket är bankernas kreditkortslån undantagna från förslagen om räntetak och kostnadstak.

Swedbank och Remember

Storbankerna håller också ofta en hög profil i debatten om skulder. Swedbank har länge gjort hållbarhetsredovisningar där man skriver om vikten av en "ansvarsfull amorteringskultur" och banken framhåller gärna att man sedan 1926 ger ut tidningen Lyckoslanten för att utbilda skolelever om privatekonomi.

Kanske är det därför man får leta för att hitta uppgiften om att Swedbank äger majoriteten av företaget Entercard som nu med massiv reklam för sitt kort Remember alltså försöker få svenskarna att köpa julresor och julklappar på kredit.

I pressarkiven kan man dock hitta mer information om upplägget. "Swedbank lanserar kreditkort för låginkomsttagare", skrev Dagens Industri år 2006.

Affärsidén med ett kreditkort speciellt riktat till människor med lägre inkomster tycks vara god. Vinstmarginalen ligger kring 20 procent. Men så skiljer sig också företagets budskap kraftigt från de moralkakor som Swedbank brukar servera barnen i Lyckoslanten.

När Remember gör reklam för den rabatt kortinnehavarna får i vissa nätbutiker låter det så här: 

"Det är lätt att svepas med och göra av med mer pengar än du egentligen hade tänkt. Då är det viktigt att komma ihåg att du faktiskt kan spara stora belopp när du köper julklappar."

Sparbanksrörelsens gamla klassiska spara-budskap förvrängt till oigenkännlighet. Numera kan man "Spara och slösa" på samma gång.

Programmet "Lyxfällan" i TV3 har länge hamrat in budskapet om det personliga ansvaret vid överskuldsättning. Det är förstås viktigt att påtala. Men långivarna bär också ett ansvar för den osunda skuldkulturen i Sverige.

På storbankerna bör vi kunna ställa extra stora krav. Genom åren har de tjänat mångmiljardbelopp på den låga ränta de har kunnat få tack vare den implicita svenska bankgarantin. Swedbank och dess föregångare har två gånger sedan 1990-talet dessutom behövt statlig hjälp.

Sådana krav vänder sig dock bankerna kraftfullt emot. Bankföreningen motsätter sig regeringens nya lagförslag om att all marknadsföring av konsumentkrediter ska vara måttfull. 

Tydligen är det viktigt för bankerna att kunna fortsätta locka låginkomsttagare att köpa julresor på kredit.

 

Läs också:

Bankernas svek mot flyktingarna

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag