Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Sverige lobbar mot säkrare lastbilar

Fråga: Vilket land vill fördröja införandet av mer miljövänliga lastbilar som kan rädda liv?

Svar: Nollvisionens Sverige.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Nina, 31, kom aldrig fram till jobbet som hudterapeut i Stockholm den där septembermorgonen för tre år sedan. När hon cyklade rakt fram i en korsning på Kungsholmen blev hon överkörd av en lastbilschaufför som svängde höger.

 

Trots omfattande operationer tvingades läkarna att amputera hennes vänstra ben. Men Nina hade ändå tur, liknande olyckor har ofta en dödlig utgång. Bara i Stockholm dog mellan en och tre cyklister per år under 2000-talet efter att ha blivit överkörda av högersvängande lastbilar.

En orsak till de många olyckorna är lastbilarnas utformning. Hög hytt och små fönster gör att cyklisterna i många fall helt enkelt inte syns i backspegeln. Den döda vinkeln är dödlig.

EU-kommissionen har dock lagt fram ett förslag till säkrare lastbilar. Från 2016 ska de tillverkare som vill tillåtas att göra längre lastbilar - om utrymmet används till att höja säkerheten.

 

Åtgärder som större fönster och överkörningsskydd skulle kunna rädda livet på upp till 300 fotgängare och cyklister per år, enligt kommissionen. Ett annat plus är att bränsleförbrukningen minskar. Det är därför inte konstigt att såväl trafikantorganisationer som miljögrupper och åkerier stöder ett snabbt införande.

Förslaget har redan röstats igenom av en överväldigande majoritet i EU-parlamentet, däribland samtliga svenska parlamentariker. Under de pågående förhandlingarna i ministerrådet har det dock stött på svensk patrull.

Sverige och Frankrike har tryckt på för att inga bolag ska få tillverka säkrare lastbilar förrän 2025. Anledningen är att de vill skydda lastbilstillverkaren Volvo/Renault – som nyligen kommit med nya modeller – från konkurrens, skrev Financial Times i förra veckan.

 

Det är en häpnadsväckande inställning från världens kanske mest trafiksäkerhetsmedvetna land.

Om Sverige menar allvar med nollvisionen kan regeringen knappast med berått mod fördröja införandet av lastbilar som räddar liv.

Och om man menar allvar i klimatfrågan kan man inte stoppa lastbilstillverkare från att göra mer bränslesnåla fordon.

Niklas Gillström, pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, hävdar dock att regeringen visst vill ha säkra, miljövänliga lastbilar så fort som möjligt. Däremot menar regeringen - till skillnad från parlamentet, kommissionen och en lång rad andra medlemsländer - att tiden fram till 2025 krävs för att justera andra EU-direktiv som berörs.

 

Och att skjuta upp införandet till 2025 är av en händelse också precis den linje som Volvo - som annars stoltserar med sitt säkerhetsarbete - driver helt öppet. Dokument som jag har tagit del av visar också att Sverige rentav velat skjuta upp införandet av de nya reglerna ännu längre än så.

Därför kvarstår misstankarna om att det inte är miljö och trafiksäkerhet som regeringen värderar högst i den här frågan. Enligt källor ser den svensk-franska linjen också ut att på vara på väg att segra inför att EU-ländernas ambassadörer på fredagen ska förhandla om kommissionens förslag.

Det som är bra för Volvo är bra för Sverige, brukar det heta. Frågan är dock om de svenskar som nu riskerar att skadas och dödas alldeles onödan håller med.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!