Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Stoppa lastbilsdöden

Det drogs en djup suck av lättnad i Sverige när transportstrejken blåstes av redan efter en timme häromveckan.

Men kanske borde vi vara mer oroliga över att lastbilarna faktiskt rullar.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

TRAFIKSÄKERHET

För ett tiotal år sedan fick jag en glimt av truckerlivet när jag åkte lastbil till S:t Petersburg för en reportageresa. Vid färjeöver- farten mellan Sverige och Finland söp sig några chaufförer fulla redan på kajen. Men det var inga problem, de fick hjälp av rederiets personal att köra ombord sina lastbilar.

Andra chaufförer tyckte att det var märkligt att dricka i land, alkoholen på färjan var ju gratis. Det kallas anekdotisk bevisföring och är inte representativt för alla. Så här kommer lite hårda fakta.

Omkring 70 procent av förarna av de tunga lastbilarna med släp kör regelmässigt för fort, enligt en undersökning från trafik- verket. Och nära hälften av chaufförerna bryter mot kör- och vilotiderna.

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på verket, kallar överträdelserna systematiska och planlagda.

I kombination med Expressens avslöjande häromveckan om lastbilschaufförer som kollar på film medan de kör är det svårt att undgå slutsatsen att det finns en kultur där många chaufförer och åkerier helt enkelt struntar i lagen.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag förklarar lagbrotten med prispressen och konkurrensen från utländska förare. Det ligger säkert något i det. "Uppdrag granskning" avslöjade för en tid sedan att speditörer anlitar chaufförer, ofta utländska, som kör för så låga priser att det inte ens täcker omkostnaderna för fordon och diesel. Men när polisen för några år sedan granskade efterlevnaden av kör- och vilotider var svenska bolag å andra sidan sämre än utländska.

De upp till 60 ton tunga långtradare som trafikerar svenska vägar är rullande livsfaror, lastbilar är överrepresenterade med faktor fem i dödsolyckor, enligt forskning från Umeå.

Det betyder inte att alla olyckor beror på chaufförerna, men fortkörning ökar risken för olyckor och fordonens tyngd gör att det ofta går illa om det smäller.

Sju lastbilschaufförer misstänks exempelvis för vårdslöshet i trafik efter masskrocken på Tran-arpsbron i Skåne i vintras där ett 70-tal fordon var inblandade.

Trots tät dimma och extremt halt väglag höll vissa av dem en hastighet på över 90 kilometer i timmen, när polisen anser att 30 hade varit lämpligt.

Lastbilstransporterna har ökat explosionsartat de senaste decennierna. Det beror på att välståndet ökar och att vi tillverkar och handlar mer, men också på att industrin och handeln sparar pengar genom att flytta över sina lager till landsvägen.

Vinsterna med just-in-time-leveranser kommer oss konsumenter till del genom billigare varor.

Men fyndvarorna har alltså ett dolt pris. För en dag riskerar du att möta de där billiga tvättmaskinerna från Elgiganten i en snäv kurva på en vintrig landsväg.

Det finns förmodligen inte en enda åtgärd som kan sätta stopp för lastbilsdöden. Men om åkerier kan tjäna pengar på att låta utvakade chaufförer köra för fort tyder det på att risken och kostnaden för att åka fast är allt för låg.

Det borde alltså bli fler kontroller och höjda böter. För vi måste skapa en vägkultur där den som är stark också är snäll.