Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Smutsiga bilar ska
inte få köra i stan

Tusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på? undrar Patrik Kronqvist.Foto: Jan Collsiöö
<p>Winston Churchill (John Lithgow) besöker ett överfullt sjukhus i ett avsnitt av tv-serien The Crown som utspelas under "The Great Smog" 1952 då flera dagars extremt dålig luft dödade 4 000 Londonbor.<br></p>Foto: Netflix
Politikerna borde dra lärdom av Netflixserien "The Crown" och förbättra luften i städerna. Här Clarie Foy som drottning Elizabeth II.Foto: Netflix

Tusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

En morgon när Londonborna vaknar är staden plötsligt indränkt i tjock, giftig smogg. Ett väderfenomen gör att röken från de koluppvärmda husen ligger kvar och sjukhusen fylls snabbt av människor med svåra andningsproblem.

Även om förvecklingarna som följer mellan drottning Elizabeth och premiärminister Winston Churchill har diktats ihop, är historien som berättas i Netflixs nya dramaserie "The Crown" i grunden sann.

Under "The Great Smog" i december 1952 var röken så tjock i London att det inte ens gick att se till andra sidan av gatan. När smoggen efter fyra dagar lättade hade 4 000 personer dött.

Händelsen ledde till att det brittiska parlamentet fyra år senare antog "The Clean Air Act", vilket bland annat innebar att miljözoner med eldningsförbud mot vissa bränslen infördes i flera städer.

 

Tusentals dör av dålig luft

På den tiden var lagen mycket kontroversiell, Churchills kommentar i serien är tidstypisk: "folk måste ju få värma sina hem". Sett i backspegeln framstår lagen dock som självklar.

Men det är mer givande att fundera på om vi själva har några skygglappar än att skrocka åt tidigare generationer.

Trots en allt tuffare miljölagstiftning är luftföroreningar fortfarande ett stort hälsoproblem i svenska städer. Bland de största bovarna finns partiklar och kvävedioxid från avgaser. Utsläppen från trafiken bidrar bland annat till lungcancer, hjärtinfarkter och stroke. Forskare har också visat att barn som utsätts för föroreningar under lång tid kan få permanent sämre lungfunktion.

Allt effektivare avgasrening har gjort att problemen har minskat över tid. Men fortfarande utsätts mellan var sjunde och var tionde svensk för partikelhalter som är högre än miljömålen. Även om faran – till skillnad från "The great smog" – är osynlig, är offren nästan lika många. Luftföroreningar från trafiken orsakar omkring 3 000 förtida dödsfall i Sverige – varje år.

Nu har politikerna dock ett utmärkt verktyg för att minska detta mänskliga lidande. Modellen liknar den som användes i "Clean Air Act": särskilda miljözoner. Smutsiga bilar ska helt enkelt kunna förbjudas i stadskärnan.

 

Inför fler miljözoner

Redan i dag kan kommuner stoppa äldre bussar och lastbilar från att köra in i centrum och sådana förbud finns i åtta städer, bland dem Stockholm, Göteborg och Helsingborg.

Men i veckan föreslog Transportstyrelsen - som ett svar på ett regeringsuppdrag - att två nya sorters miljözoner bör införas för lätta fordon för att förbättra luftkvaliteten i tätorter.

I den ena ska diesel- och bensinbilar uppfylla moderna avgaskrav. I den andra tillåts bara fordon som drivs med el och vätgas. Kommunerna bestämmer om och i så fall var zonerna inrättas.

Invändningarna är förstås många. Den vanligaste är att många företag och personer kan tvingas till kostsamma investeringar. Men de samhällsekonomiska kostnaderna med dagens politik är också stora. De negativa hälsoeffekterna av partiklar och kvävedioxid värderas till uppemot 60 miljarder kronor årligen.

Det kommer säkert att ta ännu en tid. Men i framtiden lär det betraktas som lika otänkbart att köra omkring med förbränningsmotorer i innerstaden som att värma sitt hus med kol.

 

Läs också: Det vansinniga är att INTE införa flygskatt

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.