Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Så lurar Putin västmedierna

Ryssland har i praktiken annekterat Krimhalvön utan att avlossa ett enda skott.

Motståndet är nästan lika svagt i kriget om sanningen.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

På marken vann Ryssland kriget mot Georgien sommaren 2008 enkelt. Mediekriget förlorade man dock stort. Kreml gav få kommentarer och stängde området för utländska reportrar, vilket gjorde att georgiska myndigheter kunde sätta bilden av en aggressiv stormakt som attackerade en liten demokrati.

Sedan dess har Vladimir Putin höjt sin mediala krigsförmåga rejält.

Det främsta vapnet mot väst, tv-kanalen RT - tidigare Russia Today, har fått kraftigt höjda budgetanslag till 300 miljoner dollar per år. Numera har kanalen över 2 500 anställda och sänder på engelska, ryska, spanska och arabiska.

Två teman är dominerande i den statliga kanalens rapportering: Rysslands storhet och västs förfall. För att driva hem den senare poängen har kanalen bland annat låtit intervjua högerextrema Nationaldemokraternas partiledare Marc Abramsson om kravallerna i Husby.

Kanalen tvekar heller inte att ge luft åt rena konspirationsteorier med inslag som "Kontrollerar hemliga Bilderberg-gruppen världen?" och " är USA på väg att upplösas?". RT har dock även mer seriösa program, bland annat ett av förre CNN-programledaren Larry King.

Mixen har blivit en succé - speciellt på nätet. Redan ifjol hade kanalens klipp visats över en miljard gånger på Youtube.

Den räckvidden används nu under Krim-krisen i Kremls tjänst. Under rubriker som "Ryssland tvingat att agera" pumpar RT ut Putins version av händelseförloppet: att fascisternas maktövertagande i Kiev har tvingat de etniska ryssarna på Krimhalvön att bilda självförsvarsgrupper.

Den utvecklingen är knappast förvånande. Redan i augusti fjol förklarade RT:s chef Margarita Simonjan i Der Spiegel att "när Ryssland går i krig kommer vi att strida med dem".

 

Det är inte ett krig utan offer, de uppenbara osanningarna i kanalen slår nu mot RT:s trovärdighet. Att påstådd massflykt från Ukraina till Ryssland illustrerades med bilder på gränsövergången till Polen har till exempel fått stor spridning nätet, liksom att det amerikanska RT-ankaret Liz Wahl sa upp sig i protest mitt under pågående sändning.

Men på det stora hela har taktiken varit framgångsrik. Genom att samarbeta med rysk underrättelsetjänst har RT kunnat publicera avlyssnade telefonsamtal mellan europeiska toppolitiker vilket påverkat bevakningen även i västerländska medier.

"Det finns ingen objektivitet - bara uppskattningar av sanningen", sa Margarita Simonjan i samma Spiegel-intervju. Den postmoderna synen på sanning tycks ha anammats även av SVT:s Aktuellt.

 

I ett inslag i förra veckan om propagandakriget om Ukraina blev slutsatsen att det i stort sett inte är någon skillnad på fria, västerländska medier och de som styrs och finansieras av ryska staten.

Alla är en del av propagandakriget. Att Putin i skydd av Krimkrisen slår till hårt mot inhemska medier nämndes dock inte.

Med en sådan inställning, även hos public service, är det ingen slump att vi till exempel sett betydligt fler artiklar om att fascistiska Svoboda ingår i den nya ukrainska regeringen, än om att Vladimir Putin själv numera stöder sig på högerextrema rådgivare.

Det följer bara den bild som Kreml via RT vill sprida. Och allt från kulturskribenter och Natomotståndare på vänsterkanten till Sverigedemokrater skickar okritiskt länkarna vidare.

Putins investering betalar sig.