Patrik Kronqvist

Så kan elcyklar ersätta lastbilar

Jeppe D Larsen är vd för cykelåkeriet Move by Bike som bland annat levererar mat till skolor och förskolor i Stockholm. Foto: Jan-Ake Eriksson www.jan-ake.se

Elcyklarna duger till mycket mer än pendling. Rätt utrustade kan de till och med konkurrera med lastbilar.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Elcykeln har tidvis fått en negativ klang i den politiska debatten under våren. Borgerliga företrädare kritiserar med rätta regeringens subventioner av elcyklar. Men att bonusen är dålig, betyder inte att fordonet som sådant är det. 

Faktum är att storstäderna kan stå inför en transportrevolution tack vare elassisterade cyklar. De medger nämligen inte bara bekväm pendling även på långa och backiga sträckor. Elmotorer och lastmöjligheter gör att cyklarna i många fall också kan ersätta motorfordon.

"Den cyklande rörmokaren" i Stockholm har växt från noll till tio anställda på ett år, mycket tack vare att företaget skippat bilen till förmån för cykeln. Och i flera svenska städer har de traditionella cykelbuden fått sällskap av renodlade cykelåkerier som även kan konkurrera med lätta lastbilar. Den största aktören - Move by bike  - klarar att transportera upp till 300 kilo på sina största cyklar.

Cyklar har en rad fördelar framför vanliga motorfordon. De fastnar sällan i köer, kan rulla där bilar inte får, är betydligt billigare i drift och är därtill bättre för miljö, klimat och hälsa.

Hugo Wolgers, vd för "Den cyklande rörmokaren", är förvånad över att inte fler konkurrenter tar efter hans arbetsmetoder. Med cykel hinner företaget med dubbelt så många uppdrag som med bil. Och därtill slipper det dryga kostnader för firmabilar. Till och med toalettstolar kan man transportera ut till kunderna med cykel.

Hugo Wolgers är vd för "Den cyklande rörmokaren". Hans företag hinner med dubbelt så många jobb tack vare att hantverkarna cyklar. Foto: Salomon Mir

Jeppe D Larsen, vd för cykelåkeriet Move By Bike Stockholm, framhåller att cykeln på många uppdrag är betydligt effektivare än bilen. Cykelbuden kan ta genvägar och behöver inte hitta parkering. Det gör att de på distributionsrundor med hög volym kan klara 18 stopp per timme.

Snö och is är i regel inget hinder. Under det snöoväder som lamslog Stockholm i november 2016 klarade åkeriet av att genomföra sina leveranser - till skillnad från många bilburna konkurrenter. Rörmokaren Hugo Wolgers föredrar rentav vintern. Då är trängseln på cykelbanorna mindre än på sommaren.

Vinterväder stoppar inte cykelåkeriets leveranser.

Politiker och tjänstemän lägger nu pannan i djupa veck för att försöka lösa luft- och trängselproblemen i storstäderna. Och det brådskar att hitta smarta lösningar, den växande näthandeln tros leda till att transporterna ökar ännu mer.

Stora summor satsas därför på projekt för självkörande, elektriska fordon. Vissa hoppas rentav att drönare ska lösa framtidens leveranser. Men en betydligt mer jordnära strategi vore att underlätta för cykeltransporter.

Potentialen är stor. Enligt en studie som finansierats av EU skulle en fjärdedel av all godstrafik i städerna kunna skötas per cykel. Allra mest effektiv är cykeltransporter de sista kilometrarna hem till kund, vilket intressant nog är näthandlarnas stora utmaning.

Den viktigaste åtgärden är att förbättra den ofta usla infrastrukturen. Bredare cykelbanor och förbättrat underhåll gynnar såväl pendlare som hantverkare.

Men politikerna borde också se till att anpassa offentliga upphandlingar efter nya transportsätt. Move by bike levererar i dag mat till flera kommunala skolor och förskolor i Stockholm. Men företaget höll på att missa kontraktet på grund av att kommunen av slentrian först krävde bakgavellyft och backvarnare oavsett om transporterna skulle utföras med cykel eller bil.

Låt inte sådana fyrkantiga krav stå i vägen för cykelboomen.

 

 

Läs också: 

Galet att skattebetalarna får pröjsa för elcyklar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!