Jeppe D Larsen är vd för cykelåkeriet Move by Bike som bland annat levererar mat till skolor och förskolor i Stockholm. Foto: Jan-Ake Eriksson www.jan-ake.se
Jeppe D Larsen är vd för cykelåkeriet Move by Bike som bland annat levererar mat till skolor och förskolor i Stockholm. Foto: Jan-Ake Eriksson www.jan-ake.se
Patrik Kronqvist

Så kan elcyklar ersätta lastbilar

Publicerad

Elcyklarna duger till mycket mer än pendling. Rätt utrustade kan de till och med konkurrera med lastbilar.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Elcykeln har tidvis fått en negativ klang i den politiska debatten under våren. Borgerliga företrädare kritiserar med rätta regeringens subventioner av elcyklar. Men att bonusen är dålig, betyder inte att fordonet som sådant är det. 

Faktum är att storstäderna kan stå inför en transportrevolution tack vare elassisterade cyklar. De medger nämligen inte bara bekväm pendling även på långa och backiga sträckor. Elmotorer och lastmöjligheter gör att cyklarna i många fall också kan ersätta motorfordon.

"Den cyklande rörmokaren" i Stockholm har växt från noll till tio anställda på ett år, mycket tack vare att företaget skippat bilen till förmån för cykeln. Och i flera svenska städer har de traditionella cykelbuden fått sällskap av renodlade cykelåkerier som även kan konkurrera med lätta lastbilar. Den största aktören - Move by bike  - klarar att transportera upp till 300 kilo på sina största cyklar.

Cyklar har en rad fördelar framför vanliga motorfordon. De fastnar sällan i köer, kan rulla där bilar inte får, är betydligt billigare i drift och är därtill bättre för miljö, klimat och hälsa.

Hugo Wolgers, vd för "Den cyklande rörmokaren", är förvånad över att inte fler konkurrenter tar efter hans arbetsmetoder. Med cykel hinner företaget med dubbelt så många uppdrag som med bil. Och därtill slipper det dryga kostnader för firmabilar. Till och med toalettstolar kan man transportera ut till kunderna med cykel.

Hugo Wolgers är vd för "Den cyklande rörmokaren". Hans företag hinner med dubbelt så många jobb tack vare att hantverkarna cyklar.Foto: Salomon Mir

Jeppe D Larsen, vd för cykelåkeriet Move By Bike Stockholm, framhåller att cykeln på många uppdrag är betydligt effektivare än bilen. Cykelbuden kan ta genvägar och behöver inte hitta parkering. Det gör att de på distributionsrundor med hög volym kan klara 18 stopp per timme.

Snö och is är i regel inget hinder. Under det snöoväder som lamslog Stockholm i november 2016 klarade åkeriet av att genomföra sina leveranser - till skillnad från många bilburna konkurrenter. Rörmokaren Hugo Wolgers föredrar rentav vintern. Då är trängseln på cykelbanorna mindre än på sommaren.

Vinterväder stoppar inte cykelåkeriets leveranser.

Politiker och tjänstemän lägger nu pannan i djupa veck för att försöka lösa luft- och trängselproblemen i storstäderna. Och det brådskar att hitta smarta lösningar, den växande näthandeln tros leda till att transporterna ökar ännu mer.

Stora summor satsas därför på projekt för självkörande, elektriska fordon. Vissa hoppas rentav att drönare ska lösa framtidens leveranser. Men en betydligt mer jordnära strategi vore att underlätta för cykeltransporter.

Potentialen är stor. Enligt en studie som finansierats av EU skulle en fjärdedel av all godstrafik i städerna kunna skötas per cykel. Allra mest effektiv är cykeltransporter de sista kilometrarna hem till kund, vilket intressant nog är näthandlarnas stora utmaning.

Den viktigaste åtgärden är att förbättra den ofta usla infrastrukturen. Bredare cykelbanor och förbättrat underhåll gynnar såväl pendlare som hantverkare.

Men politikerna borde också se till att anpassa offentliga upphandlingar efter nya transportsätt. Move by bike levererar i dag mat till flera kommunala skolor och förskolor i Stockholm. Men företaget höll på att missa kontraktet på grund av att kommunen av slentrian först krävde bakgavellyft och backvarnare oavsett om transporterna skulle utföras med cykel eller bil.

Låt inte sådana fyrkantiga krav stå i vägen för cykelboomen.

 

 

Läs också: 

Galet att skattebetalarna får pröjsa för elcyklar

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag