Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Preem är inte regeringens svåraste klimat-dilemma

Den planerade avfarten mot nya Tvärförbindelse Södertörn. Den nya motortrafikleden är bara lönsam om trafiken ökar - något som dock står i strid med klimatmålen.
Preem får vänta med att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Mark- och Miljööverdomstolen har gett prövningstillstånd i fallet och räknar med att hålla huvudförhandling först nästa år.Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Klimatpolitiken har gått in i en ny fas. Plötsligt ställs krav på att politikerna måste hålla sina löften.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Preem får vänta med att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Mark- och Miljööverdomstolen har gett prövningstillstånd i fallet och räknar med att hålla huvudförhandling först nästa år.

Utbyggnadsplanerna har fått stor uppmärksamhet eftersom de skulle fördubbla utsläppen från raffinaderiet till motsvarande 3,4 miljoner ton koldioxid per år, vilket är sex gånger så mycket som hela det svenska inrikesflyget. 

Preem kan inte stoppas av klimatskäl

Om Preems expansion stoppas lär det dock inte vara av klimatskäl. Domstolen har avvisat alla överklaganden från dem som anfört sådana argument. Raffinaderiet ingår nämligen i EU:s handel med utsläppsrätter och med nuvarande lagstiftning kan Sverige inte ställa individuella krav på sådana anläggningar.

Det är en god ordning. I och med att Preem är en del av handelssystemet skulle Europas samlade utsläpp inte minska alls om Sverige nobbar utbyggnaden.

I skuggan av Preem-fallet pågår en annan klimatkamp med potentiellt större politisk sprängkraft.

Det handlar om Tvärförbindelse Södertörn, en planerad motortrafikled för tio miljarder kronor mellan Kungens Kurva och Haninge söder om Stockholm. Till skillnad från Preems raffinaderi är det något som staten både bekostar och beslutar om.

Utsläppen från trafiken ingår inte i systemet med utsläppsrätter, men riksdagen har satt upp ett mål om att minska dem med 70 procent mellan 2010 och 2030. För att nå det krävs inte bara renare bilar utan även minskad bilkörning, enligt Trafikverket självt.

Tvärförbindelse Södertörn går dock helt på tvärs med målet. På vissa sträckor kommer trafikvolymerna nästan att fyrdubblas till år 2045 jämfört med om vägen inte skulle byggas ut. 

Naturvårdsverket har reagerat på att denna, för klimatpåverkan, så viktiga information saknas i Trafikverkets samrådsunderlag och har krävt ett nytt samråd. Verket anser även att effekterna av projektet kan bli så stora att regeringen bör pröva det enligt Miljöbalken. När Trafikverket inte gjorde samma bedömning tog Naturvårdsverket det ovanliga steget att självt underrätta regeringen. Det är så nära en öppen strid mellan två myndigheter man kan komma.

Tvärförbindelse Södertörn kan 

Nu har den heta potatisen Tvärförbindelse Södertörn därför hamnat i regeringens knä. Regeringen kan välja att kasta tillbaka den till Trafikverket; att lokala socialdemokrater trycker på hårt för att vägbygget ska komma i gång tidigare än bestämt ger en fingervisning om att S nog helst väljer den lösningen. Men räkna med att det finns krafter inom Miljöpartiet som verkar för att regeringen ska stoppa motortrafikleden.

Fallet Tvärförbindelse Södertörn är ett tecken på att klimatpolitiken har gått in i en ny fas. Tidigare har Trafikverket kunnat strunta högaktningsfullt i klimatmålen när de planerar ny infrastruktur - och politikerna har låtit dem hållas, alternativt hejat på.

Men nu utmanas den ordningen av att Naturvårdsverket ifrågasätter projektet genom att hänvisa till det klimatpolitiska ramverket och klimatlagen. Den klubbades under den förra mandatperioden och fordrar att beslut måste tas med hänsyn till klimatmålen, som det om minskade utsläpp från trafiken. Plötsligt ställs alltså krav på att politikerna måste hålla sina löften - och det på stram tjänstemannaprosa.

Räkna med att striden om Tvärförbindelse Södertörn kommer att följas av fler.