Patrik Kronqvist

Annie Lööf kör i diket

Publicerad

Ett tydligare centerparti, lovade Annie Lööf i sitt installationstal. Men Centerns signum har snarare blivit otydlighet.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Tänk att det bara är åtta år sedan Centerpartiet betraktades som det ideologiska, närmast coola valet, på högerkanten. I dag är C marknadsliberaler - med faiblesse för branschstöd. Man är integritetsvurmare - och klubbar igenom FRA-lagar. Och man är den gröna rösten - som alltid tystnar inför jordbrukslobbyn.

 

Flest är paradoxerna dock förmodligen i trafikpolitiken. "Stoppa utsläppen, inte bilarna", basunerar partiet ut på sina affischer i denna valrörelse. Den som fördjupar sig i valmanifesten märker dock snabbt att partiet agerar helt tvärtom: Man höjer skatten på bilar, men inte på bensin.

"Jag kompromissar aldrig om miljön", sa Annie Lööf stolt i P1:s valutfrågning. Men efter påtryckningar från Volvo blev bonus-malus-förslaget för fler miljöbilar urvattnat. Istället för en saftig straffavgift på nya, törstiga bilar smetas avgiften ut på redan existerande bilar. Styreffekten försvagas, motorljudet från lanseringen av nya Volvo XC90 dränker den gröna rösten.

 

Roten till partiets otydlighet är gapet mellan stad och land, menar många. Det sägs vara omöjligt att göra Stureplanscentern och Traktorcentern nöjda på samma gång. Det tror jag är en felaktig analys.

Om man tillåter politiken att vara närodlad på riktigt är det inga problem att exempelvis hurra för bilen i Sorsele, men betrakta den med en mer bekymrad min i Stockholm.

I Sorsele är köerna obefintliga, de som drabbas av buller och partiklar är få och det är lätt att hitta parkering. Och med tanke på den lilla befolkningen är knappt ens utsläppen ett problem.

 

I Stockholm är de samlade utsläppen desto större samtidigt som alternativen till bilen är fler och bättre. Och även om alla bilister i huvudstaden skulle välja elbil kommer problemen med trängsel, parkeringsbrist och partiklar bara att förvärras i takt med befolkningsökningen.

Den skillnaden mellan stad och land syns tydligt i statistiken: landsbygdsbilisten betalar för sina samhällskostnader medan storstadsbilisten i praktiken är subventionerad.

Trots det går alltså Annie Lööf och hennes partikamrater till val på samma budskap i hela landet och låtsas som att utsläppen är det enda problemet med massbilism. Med subventioner av fordon och laddstolpar och med gratis p-platser ska fler lockas att välja elbil.

Den politiken står dock i direkt motsättning till ett annat C-löfte från valmanifestet om att Sverige ska få "världens grönaste städer" med bättre kollektivtrafik och mer cykling.

 

För när staden anpassas efter bilen slits den isär, parkeringar och motorleder breder ut sig, avstånden blir längre. Göteborg är ett tydligt exempel, medan invånarantalet har ökat med 50 procent sedan 1940-talet har stadens yta sexfaldigats. Därmed ökar transportbehovet i sig, ofta blir det allt för långt för att gå eller ens cykla.

Centerpartiets förslag driver på den utvecklingen. Det är talande att Annie Lööf, som för några år sedan föreslog slopad förmånsbeskattning av kollektivtrafikkort, nu i stället går till val på att slopa skatten för jobbparkering för elbilar.

Lööf vill alltså bygga täta, miljövänliga städer och samtidigt öka subventionerna av det mest ytineffektiva transportmedel världen känner.

Hon har lite kvar att jobba med när det gäller den där tydligheten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag