Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Nej, C, nya motorvägar är inte ”klimatsmarta”

Effekterna av den planerade motorvägen i Stockholm blir raka motsatsen till det som Centerpartiet säger sig eftersträva. Foto: Colourbox

Centerpartisterna vägrar att erkänna att miljön får stryka på foten. I stället försöker man få Östlig förbindelse att framstå som rena välgärningen för klimatet.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Under Almedalsveckan i somras fick jag bannor av en centerpartist. "Varför skriver ledarsidan bara negativt om Centerpartiets miljöpolitik? Vi har ju ändå ambitiösa förslag". 

Det blev ett intressant samtal, mycket för att han hade en poäng. Det ÄR lite konstigt att skälla mer på Centerpartiet, som konkurerar med L om att vara bästa borgerliga parti i miljöfrågan, än på Moderaterna, som verkar ha släppt sina miljöambitioner vid Reinfeldts avgång.

Men i veckan kom jag på vad jag borde ha svarat honom. "Det är för att ni aldrig erkänner några målkonflikter. Ni vill både äta kakan och ha den kvar".

Centerpartiet och Östlig förbindelse

I måndags meddelade nämligen fem tunga centerpartister i Stockholm på SvD Debatt att man svänger och säger ja till Östlig förbindelse - en motorvägstunnel mellan Nacka och Värtahamnen öster om huvudstaden.

Det är lätt att förstå hur de har resonerat. C värderar helt enkelt ökad kapacitet och minskad sårbarhet i vägsystemet högre än miljöintresset. Att alliansen i och med omsvängningen står enad i en valfråga har säkert också spelat in.

Men centerpartisterna vägrar att erkänna att miljön får stryka på foten. Med positivt laddade "buzz words" försöker man i stället få det att låta som att en ny motorväg skulle vara rena välgärningen för klimatet.

De planerade sträckningarna för Östlig förbindelse i sträckat grönt i höger på kartan. Foto: Trafikverket

Grunden för partiets trafikpolitik sägs vara "smart stadsplanering" och de kräver åtgärder för "minskade klimatutsläpp", "minskad trängsel" och "ökat kollektivtrafikresande". I slutet av artikeln hävdar man skamlöst att den nya motorvägen skulle vara "klimatsmart". 

Men effekterna av Östlig förbindelse blir raka motsatsen till det som Centerpartiet säger sig eftersträva. Trafikverket har slagit fast att förbindelsen kommer att leda till höjda koldioxidutsläpp, sämre luftkvalitet, fler bullerutsatta bostäder och en minskad andel resor med cykel och kollektivtrafik. Bilåkandet kommer att öka med en procent i hela Stockholmsregionen som en följd av vägen. Därför aviseras ännu fler vägsatsningar i syfte att motverka bilköer. 

Flygskatten

Alla förslag som Centerpartiet för fram i debattartikeln är inte dåliga. Det är förstås bra om man även drar spårväg i tunneln, om Östlig förbindelse verkligen ska byggas. Och att Centerpartiet villkorar vägbygget med införandet av miljözoner kan förhoppningsvis få M och KD att överge sitt zonmotstånd. Riktigt radikalt är förslaget att endast elbilar ska få köra i Stockholms innerstad senast den dag Östlig förbindelse öppnar.

Men sammantaget gör Centerpartiets villkor stödet till vägen än mer obegripligt. En förutsättning för att Östlig förbindelse överhuvudtaget ska bli samhällsekonomiskt lönsam är nämligen att bilåkandet ökar i snabbare takt än befolkningen. Men Centerpartiet tycks sträva efter att folk inte ska köra så mycket på den nya 20 miljardersvägen.

Mönstret känns igen från flygskattefrågan. Även där försöker Centerpartiet släta över den uppenbara motsättningen mellan ökat resande och behovet av minskade koldioxidutsläpp. Och även där gör man det i strid med forskning.

På sikt inbillar jag mig att det kommer att bli ett problem för ett parti som planerar att gå till val på sitt "tydliga ledarskap".

 

Läs också:

Motorvägsvurmen hotar den goda staden

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!