Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Lastbilsjättarna kör om M i miljöfrågan

Det är frånvaron av tydliga miljökrav som är det verkliga hotet mot svenska jobb, menar lastbilsjättarna Volvo och Saab. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Scania och Volvo kräver tuffa miljökrav av omsorg om svensk industri.

Moderaterna borde lyssna och lära.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I politiken heter det ofta att hårda miljökrav i Sverige utgör ett hot mot företagens konkurrenskraft. 

Ett exempel kommer från Moderaterna, som i sin senaste skuggbudget varnar för att svenska särkrav kan driva jobb ur landet. Ett annat bjöd Lars Adaktusson, Kristdemokraternas vice ordförande, på i höstas när han krävde sänkta miljöskatter för att värna svensk välfärd.

På tisdagen gjorde dock två av Sveriges mest framgångsrika exportföretag slarvsylta av de argumenten i en debattartikel i Dagens Industri. Scanias vd Henrik Henriksson och Volvokoncernens tekniske direktör Lars Stenqvist menar inte bara att motsättningen mellan tuffa miljökrav och ekonomisk tillväxt är falsk. 

Lastbilshöjdarna argumenterar rentav för att tuffa, nationella miljökrav - som Kinas nya system för utsläppshandel, Frankrikes planer på höjd koldioxidskatt och Storbritanniens klimatlag - i sig kan driva fram innovationer.

Volvo och Scanias miljökrav

Att Sverige är ett föregångsland på klimatområdet är helt enkelt en chans för Volvo och Scania att göra bra affärer. Utöver tydliga mål efterlyser företagen statliga satsningar på försök med bland annat elvägar och etanollastbilar.

Tillsammans med de andra undertecknarna - Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringens initiativ Fossilfritt Sverige och miljöprofessorn Johan Rockström - höjer Scania- och Volvocheferna dock ett varnande finger.

"Att hamna i baksätet på denna internationella utveckling mot en modern fossilfri teknologi skulle hota vår industriella konkurrenskraft och svensk välfärd på lång sikt".

Lastbilsjättarna vänder således helt på Moderaternas och Adaktussons argument. Det är frånvaron av tydliga miljökrav som är det verkliga hotet mot svenska jobb.

De borde veta. Allt för svaga utsläppsregler är en viktig förklaring till att personbiltillverkarna i spåren av dieselskandalerna nu får se sina produkter portade från storstäder världen över. 

Lastbilstillverkarna kan sova lugnare om natten. Till följd av tuffa lagkrav tvingades de installera effektiv rening på sina fordon redan på 00-talet. Och de miljözoner för personbilar som nu debatteras så häftigt har varit ett faktum för tunga fordon i över tjugo års tid i Sverige.

Moderaterna och miljöpolitiken

Den som på tisdagen bläddrade vidare i Dagens Industri fick ännu ett tecken på att det svenska näringslivet faktiskt efterfrågar hårdare miljökrav. Tidningens opinionsmätning bland över 1 500 näringslivstoppar visade att Moderaterna har störst förtroende på alla undersökta sakområden utom ett: miljö och klimat. Sveriges höga chefer och företagare föredrar med bred marginal Centerpartiet, som jämfört med M har en mer ambitiös miljöpolitik.

Företagen efterlyser helt enkelt tydliga spelregler för att våga investera i grön teknik. Att som Moderaterna sprida osäkerhet om långsiktiga miljöreformer - som den automatiska uppräkningen av bränsleskatterna och utformningen av bonus-malus-systemet - är att göra näringslivet en björntjänst.

Moderaterna har visserligen en poäng i att miljözoner för personbilar redan från år 2020 ger företag och hushåll ont om tid till anpassning. Men att partiet självt vägrar att ge besked om vilket startdatum man i stället förordar skapar ännu större osäkerhet.

Moderaterna borde lyssna på lastbilsjättarna. Att ställa krav är att bry sig. 

 

Läs också:

Sanningen bakom Volvos u-sväng

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!