Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Kryssningsfartygen är dolda miljöbovar

"Känner du havsbrisen, älskling?" Partikelutsläppen från ett enda kryssningsfartyg kan vara lika stort som från en miljon personbilar. Foto: JERRY LAMPEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Välj inte kryssning framför flygresa på semestern. Den friska brisen på däck kan vara lika hälsofarlig som den smutsiga luften i Delhi.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Om Sällskapsresan hade spelats in i dag skulle Stig-Helmer inte behövt någon terapi. Flygrädsla är helrätt. De senaste veckorna har kultursidorna varit fyllda av texter där skribenter vädrar sin ångest över hur deras flygvanor påverkar klimatet.

Själv tror jag egentligen inte att lösningarna på klimatproblemen står att finna i privatmoralen. Men det är förstås bra om debatten kan få resenärer att göra mer välinformerade val. Om de väljer att kryssa framför att ta flyget är dock inte mycket vunnet.

Kryssningsresor är den resform som ökar allra mest i världen. I fjol åkte 26 miljoner människor på kryssning, en ökning med nästan 50 procent sedan 2009, enligt Cruise Lines International Association. I Sverige är tillväxten ännu kraftigare. Hittills i år har bokningarna ökat med ett par hundra procent, uppger resebyrån Resia.

Kapaciteten ökar också i snabb takt. I år sjösätts en lång rad nya kryssningsfartyg, bland dem världens största - Symphony of the Seas - med 6 800 bäddar, ett helt Simrishamn till sjöss.

Utsläpp från kryssningsfartyg

En baksida är de kraftiga utsläppen. Att jämföra koldioxidutsläppen från flyg- och fartygsresor är inte helt lätt - på en kryssning är ju resan själva målet. Men enligt en äldre uträkning är koldioxidutsläppen för en kryssning mellan Southampton och New York à la Titanic sju gånger högre per person än en flygresa längs samma sträcka. 

Lägg till detta att många resenärer förstås flyger till avresehamnen.

Än värre blir det om man räknar in utsläppen av partiklar och kväveoxider, som kan leda till bland annat cancer och hjärt-kärlsjukdomar. I Sverige vill regeringen införa miljözoner för bilar för att komma tillrätta med sådana utsläpp. Men hotet från dieselbilarna bleknar i jämförelse med vad kryssningsfartygen spyr ut. Partikelutsläppen från ett enda mellanstort kryssningsfartyg kan motsvara dem från en miljon personbilar, enligt den tyska miljöorganisationen Naturschutzbund Deutschland.                                     

En stor del av utsläppen sker visserligen till havs, men vissa fartyg har motorerna i gång även vid kaj, för att generera elektricitet, vilket kan försämra luften i hela städer. Luftkvaliteten ombord påverkas förstås också. Brittiska Channel 4 mätte i somras upp partikelhalter på kryssningsfartyget Oceana som ligger i nivå med Delhi. "Känner du havsbrisen, älskling?"

Kryssningar och klimatet

De höga utsläppen beror främst på att de flesta kryssningsfartyg körs på den smutsiga men billiga bunkeroljan - ett tjärliknande drivmedel som lagligen får innehålla upp till 3 500 gånger så mycket svavel som fordonsbränsle till land. Men de flesta rederier har dessutom valt bort att installera de filter- och reningsanläggningar som skulle kunna sänka utsläppen.

En del förbättringar har skett. Sedan 2015 måste fartyg som kör bland annat i Östersjön och längs USA:s kuster använda bränsle med lägre svavelhalt. Och 2020 skärps bränslekraven globalt. Men utvecklingen går långsamt och få rederier gör mer än vad lagen kräver.

Så gärna lite konsumentmakt, men först en rejäl regelskärpning.

 

Läs också:

Centerpartister låter som klimatförnekare 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!