Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Kapitalism för dumskallar

Alliansen gör både sig själva och marknadsekonomin en björntjänst när de gullar med enskilda företag.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

En 17 000 tecken lång intervju med en borgerlig nationalekonom blev en oväntad nätsuccé härom veckan. Magasinet Neos samtal med professor Magnus Henrekson delades över två tusen gånger i sociala medier.

 

Henreksons huvudbudskap är att man måste skilja på att vara pro market och pro business. Alltså att det är skillnad på att försvara fria, men reglerade, marknader och att försvara enskilda företagsintressen.

En stor del av borgerligheten bryr sig dock mer om företag än om marknader och missförstår därmed marknadsekonomin, var Henreksons beska slutsats. Det verkade slå an en sträng inte bara bland rödgröna twittrare.

Henreksons exempel handlade främst om välfärdsmarknaden. Men slutsatsen är giltig även på andra områden.

 

Med annonser, radioreklam och nätkampanjer försöker hotell- och restaurangföretagarna inom Visita nu piska upp folklig ilska mot "dubbelstöten” – branschorganisationens egen benämning på rödgröna förslag om att höja krogmomsen och arbetsgivaravgiften för unga.

Den folkliga ilskan verkar utebli, men alliansministrar som Göran Hägglund, Annie Lööf, Birgitta Ohlsson och Tobias Billström deltar glatt i Visitas kampanj på nätet. Alla har de ställt sig bakom någon slags märklig variant av amerikanen Grover Norquists skattelöfte som i svensk tappning tycks ha blivit: ”Vi lovar att inte höja just era skatter, Visita”.

Det problematiska är inte sakfrågan. Det som skaver är att politiker börjar gå i armkrok med företagsintressen och att samma regering vars chef kallat Försvarsmakten ett särintresse nu valkampanjar tillsammans med en branschorganisation.

 

När hamburgerkedjor gör reklamfilmer om momssänkningar (”moms filibbabba”) samtidigt som Jan Björklund hänvisar till enskilda franschisetagare för att påvisa positiva effekter av politiken framstår det helt enkelt som mer pro business än pro market.

Skattelättnader till enskilda branscher kan vara ett relativt billigt sätt att få fart på den underutvecklade svenska tjänstesektorn. Rut-avdragen har såväl skapat fler jobb som förändrat attityder till svartarbete. Men en uppenbar risk med strategin med riktade subventioner är att företag till slut ägnar mer energi åt att försöka ändra lagar och regler till sin fördel än att utveckla sina tjänster.

 

Det kan vara en delförklaring till att Almedalsveckan har vuxit över alla breddar på senare år. Ingen har råd att stanna på fastlandet när branschstöd ligger i potten. Alla vill göra om Visitas lyckade kampanj 2009 när hela Visby tycktes tapetserat med krav på sänkt restaurangmoms. Allt från ägare av hunddagis till IT-tekniker kräver nu att regeringen viftar med sitt magiska skattespö.

 

I ett sådant politiskt klimat är det minsta man kan begära av en ansvarsfull regering att hålla enskilda företagsintressen på armlängds avstånd. Staten och kapitalet bör inte sitta i samma Gotlandsbåt.

På onsdagen håller alliansen kick-off i Nacka inför riksdagsvalet. Jag hoppas vid gud att partiledarna inte tänker steka hamburgare.