Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Högerns klasskamp vid chartergaten är löjlig

Opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell (bilden) säger sig värna "barn i familjer med de lägsta inkomsterna" i sin kritik av flygskatten. Men få av dem flyger interkontinentalt, skriver Patrik Kronqvist. Foto: Pressbild & ALL OVER PRESS ZUMA PRESS

När det talas om skatt på hus, bilar och resor blåser borgerligheten plötsligt till strid - för låginkomsttagare. Det är inte trovärdigt.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I teorin är borgerligheten överens med nationalekonomerna: Jobbskatter är den skadligaste formen av skatt. Den politiska debatten avslöjar dock att det är andra typer av skatter som verkligen väcker högerns ilska.

Genom åren har allt från fastighetsskatt till biltullar mött högljudda protester. Intressant nog brukar det vanligaste argumentet vara att sådana skatter skulle slå orimligt hårt mot låginkomsttagare. Borgerligheten blir aldrig så ivriga försvarare av fördelningspolitik som när skattmasen börjar snegla på hus, bilar och resor.

I torsdagens Expressen återfanns ett typexempel. Den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell kritiserade i en debattartikel Miljöpartiet bland annat för införandet av flygskatten, höjningen av bensinskatten och förslaget om skatt på take away-förpackningar.

Hon drar dock borgerlighetens fördelningspolitiska argument längre än brukligt när hon slår fast att dessa skattehöjningar drabbar "den grupp människor som inget har".

Flygskatt och fördelningspolitik

På ett banalt plan kan man förstås säga att hennes iakttagelse är korrekt. För den fattige är varje prishöjning ett större hinder än för den rike. Men det innebär inte att låginkomsttagare som grupp drabbas hårdare av flygskatten.

Weidmo Uvell säger sig värna "barn i familjer med de lägsta inkomsterna" och deras möjligheter att resa till Thailand, Australien och Brasilien. Men om en borgerlig regering efter valet skulle lägga 1,4 miljarder kronor av reformutrymmet på att återigen befria flyget från skatt, kommer det förstås komma ytterst få låginkomsttagare till del. Den fördelningspolitiska träffsäkerheten är - för att uttrycka det milt - låg.

Andra miljö- och konsumtionsskatter kan ha mer problematiska effekter. Forskningsresultaten spretar dock. Enligt forskare vid Handelshögskolan i Göteborg är effekten av bensinskatt neutral i Sverige. Det betyder att alla hushåll oavsett inkomst lägger lika stor andel av sin lön på bensin.

Men i en bilaga till långtidsutredningen från 2003 hävdas att låginkomsttagare totalt sett belastas hårdare än höginkomsttagare av miljöpolitikens kostnader i Sverige. Det intressanta är att man samtidigt slår fast att det höjda grundavdraget faktiskt kompenserar för detta. Det går alltså att bedriva fördelningspolitik som gynnar fler än bara bilägare och charterresenärer.

Grön skatteväxling

En modern borgerlighet borde dra lärdom av detta. Problemet med Miljöpartiet denna mandatperiod är inte att man har höjt miljöskatterna, utan att man samtidigt har höjt skatten på arbete. I stället för grön skatteväxling fick vi röda skattehöjningar.

De närmaste decennierna kommer den åldrande befolkningen i kombination med hög invandring att ställa svenska politiker inför tuffa val. Det krävs många miljarder i tillskott till välfärd bara för att behålla dagens nivå. Samtidigt riskerar skattehöjningar på arbete att slå hårt mot jobb och tillväxt. I det läget borde borgerligheten värna skatter på allt annat än arbete: fastigheter, resor, bensin, livsmedel. På det sättet kan både skadliga jobbskatter och utsläpp hållas nere.

Att fortsätta låtsas som att skattebefriade charterresor till Vietnam skulle vara en kamp för jämlikhet drar bara ett löjets skimmer över borgerligheten.

 

Fotnot: I spelaren ovan visas det senaste avsnittet av tv-programmet Ledarsnack. Denna gång om krisen inom Socialdemokraterna.

 

Läs också:

Hellre dyrare falukorv än hög skatt för slaktaren 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!