Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Gå inte på myten om Systembolagets fina utbud

Systembolaget drar sig inte ens för att bedriva kampanj mot riksdagspolitikerna för att förmå dem att avstå ifrån att återinföra gårdsförsäljning i Sverige.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Svenskarna måste inte bara köpa öl och vin på Systembolaget.

De tvingas också finansiera monopolets självgoda propaganda om sitt påstått förträffliga sortimentet.


Den här artikeln går att kommentera. När du har läst får du gärna dela med dig av dina tankar längst ner.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Varje svensk stad med självaktning har minst en privat vinhandlare med ett imponerande utbud av Bordeauxviner, champagne, whisky och konjak. Flera av dem tillverkar även alkoholhaltiga drycker från traktens frukter och bär, som krusbärsvin, häggbärspunsch och smultronbrännvin. Dessutom är det vanligt att de erbjuder egna snaps-varianter liksom glöggsorter till jul.

Nej, det är ingen framtidsutopi för avregleringsvänner utan en beskrivning av Sverige i början av 1900-talet – innan myndigheterna förbjöd eller köpte ut de privata vinbutikerna. I min lilla hemstad Mariestad låg en sådan affär på Kungsgatan.

När Systembolaget diskuteras i Sverige framförs ofta det kuriösa argumentet att monopolet skulle ge svenskarna tillgång till ett särdeles brett utbud av öl, vin och sprit. Men den vitt spridda myten punkteras i den nyutkomna boken ”Så roligt ska vi inte ha det – en historia om svensk alkoholpolitik”.

Författaren Mattias Svensson berättar om den danske vinkännaren André Devald som fann 13 600 olika sorters alkohol i blott tio danska butiker. Det var fler sorter än i hela Systembolagets beställningssortiment vid tidpunkten.

Med tanke på Systembolagets höga svansföring vad gäller vinkunskaper är det också intressant att många av vinerna på bolagets hyllor inte finns någon annanstans i världen. 

Sjuttio år efter motbokens betraktas svenskarna tydligen fortfarande inte som riktigt vuxna.

Kraven på storskaliga leveranser har lett fram till en ordning där tillverkare rör ihop nya sorter av olika bulkviner enbart för den svenska marknaden – inte sällan med hög sockerhalt och med en kändis på kartongen. En Vin&Sprit-nostalgiker skulle ha kunnat kalla det för Spanskt lantvin 2.0.

Mattias Svensson beskriver också hur det hårda regelverket kring dryck på restauranger gjorde Sverige till ett gastronomiskt u-land. Den krögare som serverade den sämsta maten tjänade ofta mest pengar. Folk gick ändå mest till krogen för spriten.

Sam Dahlberg framför sin vinhandel på Kungsgatan i Mariestad, troligen tidigt 1900-tal.
Foto: Mariestads bildarkiv - mariestad.adlibhosting.com/

Först när praxisen för tillståndsgivning blev mer generös och merparten av alkoholmonopolen avskaffades på 1990-talet – bland annat de på import, tillverkning och försäljning till restauranger – kunde en riktig restaurangkultur börja växa fram igen.

Men trots sin undertitel handlar Mattias Svenssons bok tyvärr inte bara om historien. Inte heller i dag får svenskarna ha det allt för roligt.

Göteborgs kommun såg häromåret genom sin stränga lagtolkning. till att en butik specialiserad på folköl fick stänga. Och Systembolaget försöker med aggressiva stämningar skrämma bort fullt lagliga vinimportklubbar från Sverige.

Det är förstås en fullt legitim åsikt att de upplevda fördelarna för folkhälsan väger tyngre än nackdelarna med Systembolaget. Men även monopolets tillskyndare borde kunna hålla med om att alkoholpolitiken ska avgöras på grundval av en transparent och ärlig debatt.

Systembolaget använder dock inte bara sina monopolvinster för att göra reklam för sitt påstått förträffliga sortiment. Man finansierar också tendensiösa rapporter som kraftigt överdriver de negativa effekterna av avskaffade alkoholmonopol i andra länder. Det statliga bolaget drar sig inte ens för att bedriva kampanj mot riksdagspolitikerna för att förmå dem att avstå ifrån att återinföra gårdsförsäljning i Sverige.

Sjuttio år efter motbokens betraktas svenskarna tydligen fortfarande inte som riktigt vuxna.


KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.