Patrik Kronqvist

Gå hem, du är för full, Systembolaget

Systembolagets ledning verkar ha missuppfattat sin roll. Det är inte den som ska bestämma över alkoholpolitiken. Foto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSEN

Regeringen måste genast beordra Systembolagets vd att hålla tassarna borta från politiken.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Scenen: En slem, amerikansk reklamguru försöker övertyga en skeptisk Systembolagschef om att införa mängderbjudanden, exponera sprit på gavlarna och sälja tequila till extrapris vid kassan

Du har säkert sett någon av Systembolagets reklamfilmer där företaget patriotiskt slår fast att "det svenska sättet att sälja alkohol är lite annorlunda".

Det är inte bara 70-talsporträttet av en illasinnad Krösus Sork-kapitalist som ter sig underligt. Hela upplägget att göra reklam för ett monopolbolag är märkligt. Det är ju inte så att det finns någon alternativ butikskedja att gå till för den som vill införskaffa en flaska riesling på fredagseftermiddagen.

Scen ur Systembolagets film "Experten 2015" Foto: Systembolaget

Men tyvärr är även det svenska sättet att utforma alkoholpolitik "lite annorlunda". 

Man skulle kunna tro att riksdagen stiftar lagarna och att ett helstatligt företag som Systembolaget lojalt fogar sig efter dem. Den ordningen verkar dock inte passa bolagsledningen.

Systembolaget mot gårdsförsäljning

I veckan har Systembolaget köpt helsidesannonser för en miljon kronor i 56 svenska lokaltidningar, i vilka man propagerar för ett fortsatt förbud mot gårdsförsäljning av alkohol. I annat fall hotas det EU-undantag som ger Sverige rätt att ha ett statligt alkoholmonopol, menar bolaget.

Det uttalade syftet här är att påverka riksdagsledamöterna under den allmänna motionstiden. Vd:n Magdalena Gerger har rentav skickat ett brev till var och en av dem där hon varnar för effekterna av att tillåta gårdsförsäljning.

Och det är här bolagets offensiva marknadsföring får sin förklaring. I mästrande ordalag förklarar direktören i brevet till de folkvalda nämligen att gårdsförsäljning rimmar illa med svenska folkets vilja. Enligt de egna Sifo-mätningarna vill nästan åtta av tio svenskar bevara Systembolagets ensamrätt, förklarar hon.

Vad Magdalena Gerger inte skriver är att Systembolaget har satt upp mål om att kontinuerligt öka andelen svenskar som stöder alkoholmonopolet.

För 2016 var exempelvis målet att 77 procent av svenskarna skulle stödja ensamrätten. När de egna mätningarna visade att blott 76 procent uppgav "rätt" åsikt om monopolet aviserade vd:n raskt motåtgärder.

"Även om stödet fortfarande är starkt visar detta på behovet av att förklara varför en begränsning av tillgängligheten av alkohol – med hjälp av ensamrätten – bidrar till en bättre folkhälsa. Här behöver vi göra mer under kommande år," skrev hon.

Med andra ord: "Är du inte övertygad om vår förträfflighet? Ta en klunk paternalistisk reklam till. Det är du som betalar".

Mål och utfall för hur stor andel av svenskarna som stöder alkoholmonopolet, enligt Systembolagets eget Opinionsindex.

Offensiven verkar ha gett effekt, efter det första halvåret i år hade Systembolaget lyckats trycka upp siffran till 78 procent.

Det är illa nog att Systembolaget använder svenskarnas egna pengar för att försöka övertyga dem om hur fantastiskt sortimentet är, när butikerna i själva verket främst ägnar sig åt att ösa ut sockrigt lådvin som har rörts ihop på något skånskt industriområde. Men att monopolintäkterna även används för att försöka påverka politiken gör mig verkligt illamående.

Systembolaget försvarar sin kampanj med att man har i uppdrag att informera om riskerna med alkohol och att skadorna ökar om alkohol säljs med vinstintresse. Men en nykter läsning av statens ägarmål och ägaranvisningar för Systembolagets ger knappast något stöd för denna öppet politiska kampanj.

Det ansvariga statsrådet Annika Strandhäll borde genast beordra vd:n att hålla tassarna borta från politiken.

 

Läs också:

Säg godnatt till Peter Erikssons sovstäder 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!