Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Flygskatten blir kvar efter Annie Lööfs U-sväng

För bara halvtannat år sedan hotade Annie Lööf med att avsätta infrastrukturministern om regeringen införde flygskatten. Nu har C och L godkänt att skatten blir kvar under överskådlig tid.Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ifjol var det första gången på fem år som antalet passagerare minskade under perioden april till september. Flygskatten tros vara en faktor, klimatdebatten en annan.Foto: SHUTTERSTOCK

Annie Lööf och Jan Björklund släpper igenom flygskatten. Det är bara att applådera.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Jonas Sjöstedt har bråkat med Stefan Löfven hela veckan för att få honom att värna V-reformerna från den förra mandatperioden. Men Miljöpartiet har redan fått sin återställare.

Januariuppgörelsen mellan S, MP, C och L innebär att den omdiskuterade flygskatten inte avskaffas som planerat den 1 juli. 

Det är en rejäl u-sväng från Annie Lööfs och Jan Björklunds sida. För bara halvtannat år sedan hotade de med att avsätta infrastrukturminister Tomas Eneroth om regeringen införde flygskatten.

Nu har Centerpartiet och Liberalerna godkänt att skatten blir kvar, i praktiken på obestämd tid. Först när ett system för flygbränsleskatt finns på plats ska den avskaffas. De internationella förhandlingar som krävs för det går dock trögt.

Att behålla den svenska flygskatten under tiden är klok politik. 

Flygskatten blir kvar

Kritikerna har visserligen poänger. Flyget står bara för 4-5 procent av de globala klimatutsläppen, skatten gör att en del resenärer väljer utländska flygplatser i stället och konstruktionen - där beloppen är desamma oavsett hur bränslesnåla flygplan som används - är klumpig.

Men klimatpåverkan från svenskarnas flygande motsvarar redan utsläppen från alla personbilar i landet och flygandet ökar dessutom kraftigt. Med denna takt kommer utsläppen enbart från svenskarnas utrikesflygande att vara större än de övriga utsläppen i Sverige sammantaget om bara 20 år.

 

Svenskarnas utrikesflygande har ökat kraftigt.Foto: Arne Karyd/ Den svenska flygskatten. Ett försök till utvärdering (2018).

Teknisk utveckling verkar inte råda bot på problemet. KTH-forskaren Jonas Åkerman presenterade häromveckan ett antal framtidsbilder för hur det långväga resandet kan bli hållbart till år 2060. Merparten av dem kräver att flygandet minskar med 20 till 40 procent. 

Därför är det rätt att använda skattevapnet, även om något fler väljer Kastrup och internationella regler gör skatten mindre träffsäker än den hade kunnat vara.

Att flygskatten är något så ovanligt som en populär skatt och att den är en av få punkter i januariuppgörelsen som faktiskt ger intäkter, har nog gjort det lättare för C och L att svälja stoltheten.

Flygskatten har lett till minskat resande

De första utvärderingarna av de första månaderna med flygskatten tyder också på att den har effekt. Ifjol var det första gången på fem år som antalet passagerare minskade under perioden april till september. Flygskatten tros vara en faktor, klimatdebatten en annan.

De katastrofala effekter på mindre svenska flygplatser som Stockholms handelskammare varnade för har heller inte blivit verklighet. På tre av dem har trafiken tvärtom ökat kraftigt.

Regeringsuppgörelsen innehåller fler åtgärder för att minska flygets utsläpp. Det ska bli obligatoriskt med klimatdeklaration vid köp av flygresor och ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter ska tas fram. Det är lovvärt.

Men det ska också bli obligatoriskt att blanda in biodrivmedel i flygbränslet. Det framstår som mer av en återvändsgränd.

I Norge finns ett förslag om krav på en procent biodrivmedel i flygbränslet, men bara den låga nivån skulle kräva mellan 30 och 50 procent av den totala produktionen av förnybart bränsle i Norge, enligt SAS. Med tanke på att S, MP, C och L samtidigt vill öka inblandningen av biodrivmedel i vanlig bensin och dieseln är risken stor att förslaget aldrig genomförs.

Men oavsett det är flygets tid som skattefrälse över. Flygskatten är här för att stanna. Det är bara att applådera.

 

Flygskatten

För inrikesresor och resor inom EU är skatten 60 kronor per passagerare. 

För resor till länder utanför EU som inte är längre än 600 mil  - exempelvis USA och Kanada - är skatten 250 kronor. 

För resor längre än 600 mil - exempelvis till Thailand och Mexiko - är skatten 400 kronor. 

 

Läs också:

Högerns klasskamp vid chartergaten är löjlig