Patrik Kronqvist

Fejkuppror kväver verkliga gräsrötter

Publicerad

När PR-byråer startar konstgräsrörelser stänker det även på genuint folkliga protester.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

"Kontantupproret". Namnet ger associationer till Dackefejden och hetlevrade dalkarlar. Med högafflar i händerna reser sig folket mot bankernas kreditkortstyranni. Typ.

Bilden man vill förmedla är åtminstone den av folklig ilska. Inför Almedalen har Kontantupproret lagt ut bilder på Facebook på hemmasprejade plakat.

Det finns säkert visst stöd i folkdjupet för att korten inte helt ska tillåtas tränga ut kontanterna. Men Kontantupproret är så långtifrån en folklig resning man kan komma. Som initiativtagare anges förre rikspolischefen Björn Eriksson - numera ordförande för Säkerhetsbranschen. Domännamnet är dock registrerat av en anställd på Andréasson PR. Det är samma PR-byrå som arrangerar seminarium åt Säkerhetsbranschen i Almedalen. Rubriken: "Har kontanterna spelat ut sin roll?".

 

Så nej, Kontantupprorets omsorg handlar inte primärt om lanthandlare som har svårt att skaffa kortläsare eller om pensionärer som inte har lärt sig att använda kreditkort.

Den handlar om att Säkerhetsbranschens medlemsföretag inte längre får köra lika många lass med sedlar och mynt som de önskar. Räck upp en hand alla som vill engagera sig för det syftet!

Astroturfing brukar det kallas när PR-byrårer, företag eller partier kamouflerar avsändaren för en aktion i syfte att få den att framstå som en spontan gräsrotsrörelse.

Det kan handla om orkestrerade insändar- och kommentarstormar, om företrädare för organisationer som ringer in till öppna frågestunder eller om att skapa helt nya påtryckarorganisationer.

 

Anledningen är förstås att makthavare tenderar att vara mer sympatiskt inställda till arga medborgare än till professionellt upprörd PR-personal.

Sociala medier har gett ett uppsving för fenomenet. Och i takt med att kommunikatörerna blir fler och journalisterna färre är risken uppenbar att konstgräsrotsrörelser ges större medieutrymme.

"Kontantupproret" är ett relativt beskedligt grepp i genren. Med Björn Eriksson som frontfigur behöver man egentligen inte granska domännamnet för att förstå kopplingen mellan engagemanget för sedlarna och Säkerhetsbranschen egenintresse.

Och att Kontantupproret inte bygger på folkligt engagemang är uppenbart redan på hemsidan. Där ges inga möjligheter att engagera sig eller att ens skriva under en protestlista. Det enda sättet att få vara med och spreja plakat till stöd för kontantsamhället är förmodligen att söka jobb på Andréasson PR.

 

Det betyder inte att Säkerhetsbranschens agerande är oproblematiskt.

När några vänner och bekanta nyligen demonstrerade för byggandet av fler bostäder i södra Stockholm blev deras meningsmotståndares reaktion inte att argumentera emot. De anklagade dem i stället för att vara betalda av byggindustrin.

Sådana konspirationsteorier har förstås lättare att få fäste när branschorganisationer som Säkerhetsbranschen faktiskt ägnar sig åt astroturfing. Trovärdigheten naggas därmed i kanten även för genuint folkliga demonstrationer. Konstgräset kväver de riktiga gräsrötterna.

Kanske är det dags för ett PR-uppror?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag