Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Det vansinniga är att INTE införa flygskatt

Det verkliga vansinnet vore att fortsätta subventionera flygresorna medan isarna smälter.

När isarna smälter i rekordfart kan vi inte fortsätta att subventionera flygresandet.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I Sverige finns det två olika debatter om klimatförändringarna. Den ena är teoretisk. Där kritiseras Donald Trump för sitt motstånd mot klimatavtalet och där oroar man sig över att det är 20 grader varmare än normalt i Arktis.

Den andra är mer praktisk. Där avfärdas förslag som faktiskt kan minska utsläppen som rent vansinne, lustigt nog ofta av samma personer som brukar bedyra sin oro över klimatet.

Slopa Förbifart Stockholm? "Men folk måste ju åka bil." Bygga bostäder på Bromma flygplats? "Då tar affärsresorna för lång tid". Köttfria måndagar i skolbespisningen? "Tänk på elevernas valfrihet!"

Lögner om flygskatt

Just nu är det planerna på en flygskatt som är i skottlinjen. Att regeringen vill agera är inte speciellt konstigt. Utsläppen från svenskarnas flygresande har ökat kraftigt de senaste decennierna och är redan i dag jämförbara med de från alla personbilar i landet.

Motelden består dock ofta av överdrifter och rena osanningar. "Det är en straffskatt på resor", menar Lorents Burman, socialdemokratiskt kommunalråd i Skellefteå, medan företagaren Anders Hermanson på Svenskt Näringslivs nätsida drar i med att "det är en utopi att förbjuda flyget".

Även om utredaren presenterar sitt förslag för regeringen först på onsdag kommer det naturligtvis inte att handla om något förbud. Troligast är en lösning likt den Miljöpartiet tidigare föreslagit: 110 kronor i skatt på enkelbiljetter i Sverige och EU samt 270 kronor utanför unionen.

Någon straffbeskattning är det heller inte tal om. En flygskatt skulle tvärtom råda bot på dagens märkliga situation där flygresor i det närmaste är skattebefriade.

Bränslet är till exempel helt obeskattat och det är heller ingen moms på utrikesresor. Flyger man inom Sverige är momsen i stället låga sex procent (jämför det med den omdiskuterade krogmomsen på tolv procent).

Till det kommer att många svenska kommuner stöttar sin lokala flygplats genom diverse kreativa upplägg. Häromåret avslöjades exempelvis att ett kommunalt bostadsbolag hade subventionerat flygresor mellan Kalmar och Berlin med 1 500 kronor - per biljett. Välfärdens kärna?

Flyget är subventionerat

Kritiker till en nationell flygskatt brukar invända att flygtrafiken inom EU sedan 2012 ingår i handeln med utsläppsrätter. Men i det systemet slipper flygbolagen betala för den extra uppvärmning som orsakas av att utsläppen sker på hög höjd. Och priset på utsläppsrätter är dessutom för lågt för att klimatmålen ska kunna nås den vägen. Svenska bilister betalar i jämförelse ungefär 20 gånger mer för koldioxiden vid bensinpumpen.

Rena konkurrensskäl talar också för en flygskatt. När SJ lanserade X2000-tågen på 1990-talet började folk flyga mindre inrikes. Men redan nästa år gör det usla järnvägsunderhållet att tågresor mellan Stockholm och Göteborg kommer att ta 20 minuter längre än i dag. En flygskatt skulle kunna mildra de skadliga miljöeffekterna av den försämringen.

En annan vanlig invändning är att flygskattens konstruktion inte gynnar bolag som faktiskt satsar på mer bränslesnåla flygplan. Och visst vore det bättre att rakt av beskatta utsläppen eller bränslet. Men internationella avtal förhindrar Sverige från att välja de lösningarna. I väntan på en global flygskatt är en nationell lösning bättre än inget. Då betalar åtminstone svenska resenärer en större del av den verkliga kostnaden för flyget.

Det verkliga vansinnet vore att fortsätta subventionera flygresorna medan isarna smälter.

 

Läs också:

Lögnerna om Förbifart Stockholm

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.