Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Biodrivmedel i tanken är en återvändsgränd

Miljöpartiets satsningar på biodrivmedel går till en bransch som snart kan svepas bort av internationella trender. Här språkrören Per Bolund och Isabella Lövin.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT NYHETSBYRÅN

Världen är på väg att förbjuda de bilar som ska sänka de svenska utsläppen.

Regeringen borde inte styra så hårt mot en teknik som redan är dödsdömd.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Från år 2035 ska Kalifornien förbjuda försäljningen av nya bilar och lastbilar som drivs på bensin och diesel. Det meddelade delstatens guvernör Gavin Newsom i september. 

När det kommer miljönyheter från den amerikanska västkusten bör man spetsa öronen lite extra. Kalifornien är inte bara USA:s största bilmarknad, en rad andra delstater brukar även kopiera deras miljökrav rakt av. Det betyder att delstatspolitikerna i Sacramento har makt att förändra hela branscher, som man gjorde när man krävde katalysatorer på personbilar på 1970-talet.

Frågan är dock vad fossilbilsförbudet betyder för den svenska klimatpolitiken.

I Sverige sjunger många politiker biodrivmedlens lov. När Preem drog tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil tog Miljöpartiet snabbt åt sig äran. En följd av regeringens satsningar på biodrivmedel, hävdade klimatminister Isabella Lövin. Och i söndagens partiledardebatt lyfte C-ledaren Annie Lööf fram förnybara bränslen som en räddning för landsbygden.

Den gröna framtid som politikerna målar upp ter sig fantastisk. Sverige kommer inte bara kunna minska utsläppen och strypa betalningarna till Putins oljebolag, svenska företag kan också tjäna storkovan på att förse vägtrafiken med drivmedel från skogen. 

Men när försäljningen av fossilbilar förbjuds vänds en fördel med biodrivmedlen – att man kan tanka vanliga bilar med dem – till en förödande nackdel. Vilka fordon är det egentligen som ska köra på biodrivmedel när bilar med förbränningsmotorer inte längre får säljas?

Problemet är bara att den styr så stora resurser mot en teknik som redan är dödsdömd.

Regeringen försöker lösa det problemet med en tulipanaros. Enligt Januariavtalet är målet att försäljningen av nya fossilbilar ska förbjudas även i Sverige och det redan från år 2030. Den utredning som just nu utformar förbudet har dock fått direktiv att göra ett undantag för bilar som kan drivas med rena eller höginblandade biodrivmedel.

Problemet är bara att Sverige och Finland är närmast ensamma om att satsa på att personbilar ska drivas med energi från skogen. I resten av EU tror man på elektrifiering och vätgas. Andra länder lär därför inte vara speciellt pigga på att göra undantag för bilar som också kan fultankas med fossila drivmedel.

Svenska tillverkare skulle förstås kunna fortsätta att producera förnybar soppa för den svenska vägtrafiken efter att den europeiska marknaden har torkat ut. Men vilka konsumenter vill köpa bilar som på sikt bara kommer att kunna tankas inom landet? Och vilka fordonstillverkare är intresserade av att ta fram modeller enbart åt ett par glesa, skogsrika länder i norr?

Fossilbilsförbuden gör att man måste sätta frågetecken inför regeringens viktigaste verktyg för att öka användningen av biodrivmedel i Sverige. Reduktionsplikten är på många sätt smart. Genom att tvinga oljebolagen att blanda in biodrivmedel i vanlig bensin och diesel minskar utsläppen här och nu. Det krävs inga nya fordon eller aktiva konsumentval vid pumpen. Och klimatvinsten ökar i takt med att kravet på inblandning höjs. 

Problemet är bara att den styr stora resurser mot en teknik som redan är dödsdömd. 

Visst finns det goda chanser att flyg och sjöfart kommer att efterfråga mer biodrivmedel i framtiden. Men drömmen om en stor, grön industri som ska förse bilister med bränslen från den svenska skogen har ett mycket kort bäst-före-datum.

Biodrivmedel är en återvändsgränd för vägtrafiken.