Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Kronqvist

Åh, nej! Trafikverket har gjort det igen

Så här är det tänkt att cyklister ska trampa i Vinsta när Förbifart Stockholm öppnar.
Foto: Cyklistbloggen/Trafikverket.

Omvägar, branta backar och hårnålskurvor. Är Trafikverkets planerade cykelbanor ritade av ett dagisbarn med krita?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Just nu pågår bygget av Förbifart Stockholm väster om huvudstaden. Det är svårt att tänka sig ett mer feltajmat infrastrukturprojekt. Efter svåra förseningar hoppas Trafikverket att den drygt två mil långa vägen ska kunna öppna för trafik år 2030.

Som av en händelse är det samma år som riksdagen har tänkt sig att koldioxidutsläppen från trafiken ska ha minskat med 70 procent.  Förbifart Stockholm leder dock till raka motsatsen: Utsläppen från trafiken kommer att öka i hela länet när vägen invigs. Ökningen skulle ha kunnat dämpas något om staten samtidigt hade byggt en ny rälsförbindelse eller åtminstone reserverat några filer för bussar i tunneln. Den lösningen valde man dock bort.

En mindre känd effekt av mångmiljardbygget är att förbindelserna för cyklister i många fall kommer att bli rejält mycket sämre. Ett typexempel är en cirkulationsplats som ska byggas i Vinsta i västra Stockholm och som Cyklistbloggen har granskat i en serie ambitiösa inlägg.

Dagens lösning är långtifrån perfekt, cyklister som ska över den stora Bergslagsvägen behöver exempelvis i ena riktningen korsa två gator med trafikljus. Men efter att Förbifarten öppnats kommer cyklisterna att ledas runt på omvägar så snirkliga att de ser ut att ha ritats med krita av ett yngre dagisbarn.

Så här cyklar cyklisterna i dag...
Foto: Cyklistbloggen/Trafikverket
... och så här är det tänkt att de ska trampa när cirkulationsplatsen öppnar.
Foto: Cyklistbloggen/Trafikverket.

Allt fokus har uppenbarligen legat på att få biltrafiken att flyta bättre genom att ta bort trafikljus och övergångsställen. Att cyklister får kämpa med nya omvägar, branta backar och hårnålskurvor verkar Trafikverket inte bry sig om.

Det kan framstå som en struntsak. Men Trafikverket har självt slagit fast att det inte räcker med fler elbilar och mer biobränslen för att uppnå klimatmålet. Om utsläppen ska minskas tillräckligt snabbt måste fler människor förmås att ställa bilen till förmån för att gå, cykla eller åka kollektivt.  Men när staten satsar många miljarder skrämmer den i praktiken bort cyklister. Och det från en del av cykelnätet som är utpekat som särskilt viktigt. 

När Cyklistbloggen först skrev om sicksack-lösningen i Vinsta i november skojade jag om att någon på Trafikverket måste ha börjat tulla på julglöggen. Egentligen är dock hela affären mest sorglig.

Från ett annat håll cyklar cyklisterna så här i dag...
Foto: Cyklistbloggen/Trafikverket.
...men ska cykla så här i framtiden.
Foto: Cyklistbloggen/Trafikverket.

Det finns gott om gamla cykelvägar i Sverige som är usla eller rentav trafikfarliga. Men de har åtminstone den förlåtande egenskapen att de är just gamla, rester från en tid när det politiska målet var att trycka undan cyklister till förmån för bilister.

Att staten gör det krångligare och mer tidskrävande att cykla i en tid när alla vet att utsläppen måste minska är desto svårare att förlika sig med.

Tyvärr är det inte första gången som statliga vägbyggen försämrar infrastrukturen för cyklister. För ett par år sedan skrev jag om hur Trafikverket ville bygga en bitvis livsfarlig cykelväg längs en planerad motortrafikled söder om Stockholm.

Trafikverkets representant tog dock lugnt på saken när vi debatterade i P1 Morgon. Det är ju därför som planerna skickas ut på samråd, förklarade han – som vore det engagerade medborgares uppgift att sätta stopp för potentiella dödsfällor och inte Trafikverkets.

Då blev jag förbannad. Men i efterhand framstår det som ett konstruktivt förslag.

Allmänheten kan ju knappast göra ett sämre jobb än Trafikverket.